Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Een nieuw telefoonabonnement? Hier kun je op letten

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je een nieuw telefoonabonnement wilt nemen. De prijs is ergens anders goedkoper, er is een mooie aanbieding of je hebt behoefte aan meer internetdata. Wat je reden ook is, het uitzoeken van een abonnement kan nogal wat keuzestress opleveren.

telefoonabonnement

Er zijn namelijk zoveel verschillende abonnementen te vinden met verschillende opties en voorwaarden. In dit artikel staat waar je op kunt letten bij de aanschaf van een nieuw telefoonabonnement.

Abonnement mét of zonder telefoon

Natuurlijk moet je een abonnement kiezen dat aansluit bij jouw wensen en elk telefoonabonnement is weer anders. Zo is het ene abonnement inbegrepen bij de aankoop van een nieuwe smartphone en biedt een ander, zoals een Simyo abonnement een ‘sim-only’-abonnement aan. Zo’n abonnement is over het algemeen goedkoper, omdat je alleen betaalt voor de simkaart en geen telefoon hoeft af te betalen. Koop je een nieuwe telefoon waaraan een abonnement gekoppeld is? Dan is deze waarschijnlijk niet simlock-vrij. Dat wil zeggen dat de telefoon niet zomaar een simkaart met abonnement van een andere provider kan aannemen. Let hier dus op als je niet lang aan dezelfde provider wilt vastzitten.

Bellen of internetten zonder grenzen

Steeds vaker worden er abonnementen aangeboden waarin je bijvoorbeeld onbeperkt kunt bellen of internetten. Bij de provider Simyo kun je bijvoorbeeld kiezen voor sim only unlimited, een abonnement met onbeperkt bellen. Onbeperkt is het echter nooit helemaal, want er zitten regels aan verbonden (zoals de fair use policy). Deze regels worden gehanteerd om ervoor te zorgen dat gebruikers niet overdreven veel data zullen verbruiken (Hes, 2020). Hier zul je over het algemeen niets van merken. Bij onbeperkt bellen en internetten heb je zoveel data en belminuten, dat je echt je best moet doen om deze limiet te overschrijden. Tegenwoordig kan je ook een dataplafond activeren. Dit beschermt je tegen extra kosten als je jouw datalimiet hebt bereikt.

Looptermijn van een telefoonabonnement

Ook geen onbelangrijke vraag om jezelf te stellen: hoe lang zit je vast aan een telefoonabonnement? Één jaar? Twee jaar? Of is het maandelijks opzegbaar? Zeker wanneer je een telefoonabonnement wilt afsluiten bij een provider waar je nog weinig ervaring mee hebt, kan het afsluiten van een abonnement van twee jaar een riskante investering zijn. Deze kan je dan niet zomaar binnen deze tijd opzeggen. Vaak betaal je hiervoor een opzegboete. Wat de regels hierover zeggen, wisselt per provider. Kijk daarom goed naar de voorwaarden van een abonnement, voordat je er twee jaar aan vastzit. 

Lifestyle
  • Adobe Stock