De prijs van chocolade wordt steeds hoger door tegenvallende cacao-oogsten. Maar krijgen de boeren, die verantwoordelijk zijn voor de productie, ook echt terug wat de verpakking belooft? En is een hogere prijs voor hun cacao een oplossing voor de problemen waar de boeren mee worstelen? Hoofdredacteur Annelies reisde samen met Nestlé naar Ivoorkust om meer te leren over cacao en de productieketen. Ze volgde de route van cacaoboon tot chocoladereep, en ontdekte hoe de positie van vrouwen in West-Afrika dankzij het Income Accelerator-programma (dat cacaoboeren helpt om een beter inkomen en een beter leven te realiseren) wordt versterkt.
Betere toekomst
Helaas vormt klimaatverandering een grote uitdaging voor de cacaoindustrie in Ivoorkust. De prijsstijging van de cacao komt voornamelijk door de schaarste die hier het gevolg van is, niet doordat producenten meer willen verdienen. In 2009 lanceerde Nestlé het Cocoa Plan. Doel van dit plan is om boeren een betere toekomst te geven door een duurzame cacao-productie te bevorderen. Daarbij helpt Nestlé de boeren en hun gezinnen door ervoor te zorgen dat ze goed onderwijs kunnen volgen, wordt kinderarbeid aangepakt en de positie van vrouwen versterkt. Dat zijn niet slechts beloftes, de boeren zien echt resultaat. Doordat Nestlé investeert in educatie, is de opbrengst per hectare bij de meeste van hen verdubbeld. Hoe dit kan? Het bedrijf leerde de boeren om hun bomen op een andere manier te snoeien. Dankzij deze nieuwe techniek krijgen de bomen meer zon en daardoor meer vruchten. Er zijn zelfs speciale ‘snoeigroepen’ die elkaar helpen. De cacaobonen die op deelnemende plantages zijn geoogst, worden apart gelabeld, een belangrijk onderdeel van het traceerbaarheidstraject van Nestlé, een grote prioriteit van het bedrijf. Zo weten we zeker dat de chocolade die we eten op een eerlijke manier is verbouwd. En dankzij het Income Accelerator Program krijgen boeren een extra financiële beloning wanneer zij meedoen aan het duurzaamheidsprogramma. Zo ontvangen ze niet enkel geld voor de bonen die zij verbouwen, en wordt hun financiële positie nog meer verbeterd.
Meer zeggenschap
Ivoorkust heeft een complex politiek systeem. Veel mensen zijn analfabeet of hebben geen geboortebewijs en de meeste vrouwen dragen de zorg voor grote gezinnen. We reizen af naar de regio tussen Divo and Gagnoa – het hart van de cacaoproductie – om kennis te maken met de mensen die meedoen met het Income Accelerator-programma. Het programma richt zich zowel op de situatie thuis als op de werkomstandigheden op de boerderij. Boeren opleiden om nieuwe en duurzamere landbouwtechnieken toe te passen op hun plantages is de eerste stap. Door ervoor te zorgen dat ze niet alleen afhankelijk zijn van de cacao-oogst, worden de gezinnen ook financieel weerbaarder. Boeren staan sterker door zich aan te sluiten bij coöperaties. Zo’n 125 coöperaties met meer dan 759 leden kunnen leningen bieden die anders voor de boeren niet toegankelijk zijn. Deze extra inkomsten worden evenredig verdeeld binnen een gezin, daardoor krijgen ook vrouwen de kans om een nevenactiviteit te beginnen waarmee ze wat geld kunnen verdienen.
We nemen een kijkje bij een vrouw die zelf een stuk grond heeft gekocht en inmiddels een succesvolle cassaveplantage heeft opgezet. En we ontmoeten een groep ondernemende vrouwen die bijen houden en de honing verkopen. Op deze manier zijn gezinnen beter beschermd als de cacao-oogst tegenvalt. “Iedereen binnen de gemeenschap wordt er beter van”, vertelt Rouamba Koulibi (27), die dankzij het programma rijstverkoper is geworden. Ouatiara Tata (30) verkoopt nu kleding en Koné Awa (20) verkoopt sinds kort aubergines. Hun inkomen is gegroeid en ze hebben meer zeggenschap gekregen in het huishouden. Hun participatie en onafhankelijkheid maakt hen trots en veerkrachtig. Daarnaast zorgt het ervoor dat meer kinderen naar school kunnen, omdat hun ouders schoolbenodigdheden voor ze kunnen kopen en voor lunch kunnen zorgen.
Niet afhankelijk
We maken ook kennis met het Gender Action Learning System (GALS). Vanwege de laaggeletterdheid leren vrouwen hier niet uit boeken, maar door middel van praktische tekeningen en gesprekken. Onder het motto ‘stralen als de zon’ schetsen de deelnemers hun dromen in een zonnetekening. Voor de een is dat sparen voor een tafel om haar groenten op uit te stallen, voor de ander het kopen van een zak rijst om in delen door te verkopen. Door hun doelen te visualiseren en met elkaar te delen, krijgen de dromen van deze vrouwen meer richting en kunnen ze elkaar ondersteunen. Zo groeit het besef dat zij zelf capabel zijn, en niet alleen afhankelijk van hun man. Dit zie je terug in de energie en kracht van hun gesprekken. Deze vrouwen werken vol trots aan een betere toekomst, voor henzelf en vooral ook voor hun kinderen.
Onze laatste stop is een bezoek aan een cacaoleverancier in Abidjan. Rainforest Alliance zorgt hier voor certificering, kwaliteitsmetingen en evaluatie van het oogstproces. Ze houden goed in de gaten of de plantages volgens de regels worden bewerkt en met satellieten controleren ze of er geen ontbossing plaatsvindt. Doel van de organisatie is om ervoor te zorgen dat het milieu en de biodiversiteit worden gerespecteerd en beschermd. In januari werd de allereerste KitKat® van traceerbare cacaomassa gemaakt, een belangrijke stap richting transparantie in de keten. Momenteel wordt er hard gewerkt om alle cacao-bestanddelen vanuit het Income Accelerator Program volledig traceerbaar te krijgen. De cacaoketen is complex en Nestlé probeert waar mogelijk een verschil te maken door zich in te zetten voor eerlijke handel en duurzaamheid. Het bedrijf werkt hard aan het verbeteren van de leefbaarheid voor gezinnen van cacaoboeren in Ivoorkust. En met het Income Accelerator- programma zetten ze zich in om hun levensstandaard te verbeteren en vrouwen te ondersteunen. In 2024 hebben ze het programma uitgebreid van 10.000 naar 30.000 gezinnen in Ivoorkust en in Ghana. En laten we eerlijk zijn, als wij chocolade willen blijven eten, is het goed om ook als consument kritisch te zijn elke keer als we een break nemen.
Facts
- De eerste KitKat® werd gemaakt in 1935.
- Het meest populaire KitKat® product in Nederland is de mini KitKat® uitdeelzak.
- KitKat® wordt in Japan uitgesproken als ‘kitto katsu to’, wat daar ‘veel geluk’ betekent.
- KitKat® heeft maar liefst 300 smaken, van wasabi tot meloen mascarpone.
- KitKat® heeft toffe kerstitems, zoals een adventkalender en een kerstman.
- Neslté