Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Mascha's trendreport: alles wat je wilt weten over pimple patches

Elk nummer duikt influencer, YouTuber en ondernemer Mascha Feoktistova (38) in een andere beauty- of lifestyletrend die ze online heeft opgepikt. Dit keer: pimple patches. 

pimple patches

Pimple patches

"Waar mijn vriendinnen en ik vroeger altijd een dikke laag concealer over onze puistjes smeerden, omdat we ons zo schaamden, zie je Gen Z’ers hun puisten rocken met pimple patches. Dit zijn kleine acné-stickertjes in de vorm van bijvoorbeeld sterretjes, hartjes, vlindertjes, maantjes of smileys. Die pakken niet alleen het puistje aan, maar zijn ook nog een fashion statement. Hailey en Justin Bieber, Willow Smith, Florence Pugh, Anne Hathaway en Nicola Peltz Beckham zijn er al mee gespot."

Puisten omarmen

"Het is helemaal de trend van nu om je niet te schamen voor je puisten, maar ze te omarmen. Ze stralen uit: dit is een coole decoratie van mijn gezicht, dus accepteer het maar! De patches zijn op zich niet nieuw, de transparante variant werd in het vorige decennium al gelanceerd als middel om pukkeltjes aan te pakken. Maar anno nu is het écht een accessoire geworden om mee de straat op te gaan."

"Het meest booming zijn de sterretjes van het merk Starface. Maar ook Hailey Bieber – daar is ze weer – heeft inmiddels haar eigen patch op de markt gebracht met haar beautymerk Rhode: een opvallende aardbei, waar ze zelf uiteraard ook al mee gespot is. De pimple patches doken zelfs – in een fashionable zwarte variant – op bij een show van het modemerk Puppets and Puppets, dus ook de modewereld heeft ze omarmd."

Ontstaan in Zuid-Korea

"Waarschijnlijk is deze trend ontstaan in Zuid-Korea, waar meiden de stickers in alle soorten en maten begonnen te plakken als teken dat ze zich niet schamen voor hun onzuivere huid. Vanuit daar is het overgewaaid naar de rest van de wereld. Ik was afgelopen maand in Amerika en daar zag ik niet alleen jonge meiden, maar ook volwassen vrouwen met de pimple patches lopen. Bij de kassa van Sephora stond zelfs een verkoopster die drie opvallende sterren op haar gezicht had, zo cool! Ik heb zelf de neongroene variant met tea tree uit de VS meegenomen, omdat dit bij mij goed werkt tegen acné."

"Laatst heb ik er thuis een hele dag mee rondgelopen, maar eigenlijk moet ik er ook gewoon mee naar buiten gaan. Gen Z’ers besteden überhaupt veel aandacht aan hun skincare-routine en ze verstoppen zichzelf niet onder een dikke laag plamuur, maar durven zichzelf te laten zien met al hun imperfecties. Dat vind ik heel inspirerend, want natuurlijk hoef je je niet te schamen als je puistjes hebt. Daarnaast is zo’n sterretje op je gezicht ook nog eens een superleuk statement, zeker met de feestdagen op komst!"

Beauty
  • Nine IJff