Een kerstborrel, het is een vorm van teambuilding, een gezellig moment, een netwerkmogelijkheid – een feestje waar nog lang over na wordt gepraat. Een evenement waar hopelijk jij en je collega's goed op terugkijken. Maar hoe zorg je daar nu voor?
1. Kleed je gepast
Een dresscode zou natuurlijk perfect zijn! Bij black tie – wat we veel zien met kerst – kun je je lange avondjurk uit de kast trekken. Maar is het onduidelijk of er een thema centraal staat? Neem dan even contact op met de organisator, zodat je juist gekleed gaat. Als er geen dresscode is, dan is dat nog geen vrijbrief om op te komen draven in een spijkerbroek met gympen. Alleen al een pantalon of hakken maakt een wereld van verschil!
2. Kom niet als eerste
Buiten wachten totdat de deuren open gaan, dat moet je niet willen. Veel mensen zien er tegenop om in hun eentje aan te komen. Om het voor jezelf wat prettiger te maken kun je van tevoren aan je collega's vragen of je elkaar kunt treffen op een bepaald punt.
Ook wordt het gewaardeerd als je collega's helpt. Dus heb je een collega die wat onwennig rondloopt, trek diegene dan aan de mouw en stel hem of haar voor aan andere collega's.
3. Kijk om je heen
Een kerstborrel is een perfecte gelegenheid om in een relatief korte tijd een hoop mensen te spreken. Blijf daarom niet te lang plakken als je een praatje met iemand maakt. Loop eens rond en durf ook eens iemand aan te spreken die je minder goed kent.
4. Let op je houding
Ga niet met je handen over elkaar staan of met je handen in de zij, dit oogt nogal defensief. Pas ook op met het maken van gebaren als een duim omhoog of een knipoog. Dit kan verkeerd worden geïnterpreteerd, ook al bedoel je het goed.
5. Kijk niet te diep in het glaasje
Tot het gaatje gaan op de kerstborrel van je werk is not done. Alcohol ontspant wat betekent dat je rem er een beetje afgaat, wees daar alert op. Roddelen, een dubbele tong of nogal vreemde dansmoves, dat past niet bij een kerstborrel.
Maar aan de andere kant is zo'n gelegenheid er ook niet alleen om stijfjes met je collega's te praten. Merk je dat iedereen lekker losgaat? Aarzel dan niet om de dansvloer te betreden. Een dance battle met collega's zorgt gegarandeerd voor leuke gesprekken na de borrel!
6. Let op je telefoongebruik
We hebben 'm allemaal bij ons, maar niets is zo onbeleefd om tijdens een evenement op je scherm te staren. Stop je telefoon daarom in je tas. Het maken van een selfie? Voel aan in het moment of dit gepast is. Veel mensen zijn gesteld op hun privacy, dus niet iedereen wil op sociale media verschijnen.
- Het Imagobureau
- Adobe Stock