Reistrends voor 2025
Van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten: de wereld om ons heen verandert in alle opzichten. De drang om even aan de dagelijkse sleur en realiteit te ontsnappen wordt daarom steeds groter. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, zo blijkt uit onderzoek van Booking.com. In plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Booking.com heeft een aantal reistrends gesignaleerd die we in 2025 steeds vaker gaan zien. Komen ze:
1. Avonturen onder de sterren
Nachtelijke avonturen worden steeds populairder. Voor 44% staat het bezoeken van een bestemming met een nog écht donkere hemel hoog op de lijst. Waarom? Om te genieten van heldere sterrenhemels (51%), bijzondere astronomische gebeurtenissen (44%) of rondleidingen met een sterrengids (48%). De opwarming van de aarde speelt hierin een rol: 40% wil activiteiten in de avond plannen om de hitte te vermijden, terwijl 44% minder tijd in de felle zon wil doorbrengen.
2. Vintage is het nieuwe souvenir
Volgend jaar krijgt onze vakantiegarderobe een nieuwe look. Steeds meer reizigers kiezen namelijk voor vintage – ja, ook op vakantie! Zo koopt 36% liever kleding tijdens de reis, oplopend tot 51% bij Gen-Z. Tweedehands winkels zijn populair, met 52% die graag een kringloopwinkel bezoekt en 55% die al eens vintage heeft gescoord in het buitenland. Voor veel reizigers draait het om meer dan winkelen: ze nemen unieke, culturele verhalen mee naar huis. Vintage kleding wordt hét nieuwe souvenir in 2025.
3. Ja tegen AI, nee tegen toeristische trekpleisters
Technologie helpt ons om bewuster en persoonlijker te reizen. Zo gaat 46% technologie inzetten om betere keuzes te maken en 28% wil AI-tools, zoals de AI Trip Planner van Booking.com, gebruiken om hun reis op maat te plannen. Opvallend is dat 56% van de Nederlandse reizigers juist bewust géén locatie tagt bij minder bekende bestemmingen, om te voorkomen dat deze veranderen in toeristische trekpleisters – wereldwijd ligt dit percentage lager, namelijk op 44%.
4. Chillen bij de gate
Hoewel we wachten bij de gate vaak een van de vervelendste dingen vinden aan reizen, zien reizigers in 2025 luchthavens steeds meer als een luxueuze plek om te ontspannen en te genieten. Eén op de vijf (20%) kiest zelfs hun bestemming op basis van de luchthaven en 36% is nieuwsgierig naar luchthavens met speciale ervaringen. Vooral Gen-Z en Millennials waarderen luxe faciliteiten zoals slaappods, spa’s en Michelin-restaurants. Gemiste overstappen worden zelfs gezien als een kans om meer van de luchthaven te beleven. In 2025 begint de vakantie dus al – met veel plezier – op het vliegveld!
5. Ontspannen met de mannen
Bij ‘men-only’ vakanties worden drank en stoerdoenerij ingeruild voor welzijn, zelfontwikkeling en kwetsbaarheid. In een tijd waarin er steeds meer open wordt gesproken over de mentale druk op mannen, worden reizen die eenzaamheid tegengaan en bewuste ‘male bonding’ bevorderen steeds populairder. Maar liefst 34% van de Nederlandse reizigers wil mannen in hun omgeving aanmoedigen om eens alleen met mannen op reis te gaan, waarbij dit oploopt tot 52% Gen-Z en 51% bij Millennials.
6. Familie expeditie
In 2025 geeft meer dan de helft (52%) van de ouders liever geld uit aan een droomreis samen met hun kinderen, dan het opzij te zetten als spaarpot of erfenis. Ook steeds meer (groot)ouders kiezen ervoor hun geld samen met familie uit te geven, in plaats van het opzij te zetten voor de volgende generatie. Ze betalen graag voor een gezamenlijke vakantie om samen mooie herinneringen te maken. Meer dan 58% van de Nederlandse reizigers geeft aan dat hun ouders al eerder vakanties (of een deel ervan) hebben bekostigd. Verwacht dus nóg meer familie trips, mogelijk gemaakt door opa en oma of papa en mama.
7. Paspoort naar onsterfelijkheid
Vakanties als ‘langleven-retreats’ worden populair: 52% van de Nederlanders zoekt intensieve wellnesservaringen voor een langer, gezonder leven. Denk aan roodlichttherapie (42%), vibratietraining (41%) of zelfs stamceltherapie (32%). Verder wil 41% routines ontdekken die ze thuis dagelijks kunnen toepassen voor hun welzijn, zoals infuustherapie (21%) of simpelweg het perfecte koffiemoment (22%).
8. Neuro-inclusief reizen
Neurodivergente reizigers, met unieke manieren van denken en informatie verwerken, vragen in 2025 om meer zichtbare en toegankelijke reisopties. Ze willen technologie die hen ondersteunt bij hun specifieke behoeften en stress verlaagt. Iets meer dan een derde (36%) ervoer negatieve reismomenten door hun neurodivergentie en 34% voelt zich beperkt in hun mogelijkheden. Zo zou 42% graag AI-tools gebruiken voor actuele reisinformatie en rustige plekken op luchthavens en hotels. Stilteruimtes worden door 59% gewenst en 67% wil opties om ‘ruis’ onderweg te verminderen.
9. Boomers op avontuur
Babyboomers laten traditionele ideeën over ‘pensioenrust’ (zei iemand geraniums?) los komend jaar. Bijna een kwart (24%) kiest voor avontuurlijke vakanties in 2025, zoals paardrijden, kanotochten of zelfs gletsjerbeklimmingen. Leeftijd blijkt voor hen geen rem, maar juist een motivatie om grenzeloos van het leven te genieten. 14% staat te popelen om hun comfortzone te verlaten en zich weer jong en ongeremd te voelen. Heerlijk!
- Booking.com
- Booking.com