Voor het eerst in twintig jaar
Mocht je nu denken: een celebrity als het gezicht van een parfumcampagne, zo bijzonder is dat toch niet? Wel dus. Het is namelijk de eerste keer in twintig(!) jaar dat Dior haar vaste en enige J’adore-gezicht, actrice en Oscar-winnares Charlize Theron, inwisselt voor iemand anders. Rihanna was al de eerste Zwarte ambassadeur van het Franse modehuis. “Zowel een eer als een missie”, zegt Rihanna over haar nieuwe klus. “J’adore heeft een speciaal plekje in mijn hart. Ik ben al jaren stapelgek op deze geur, en bovendien betekent-ie zoveel voor zoveel vrouwen. J’adore staat voor kracht, voor vrouwelijkheid. Ik kan niet wachten om dit avontuur te beginnen en mijn verhaal, roots, creativiteit en eigen vrouwelijkheid op dit nieuwe hoofdstuk los te laten.”
Hoewel de samenwerking voor fans als een grote verrassing kwam, was het voor Dior eerder een heel logische keuze om voor RiRi te kiezen. “De geur is een ode aan de sterke, inspirerende, onafhankelijke vrouw”, zegt het modehuis zelf over de samenwerking. “Rihanna’s persoonlijke journey sluit naadloos aan op wat J’adore wil uitdragen.”
Zakelijke duizendpoot
Want ja, al die dingen is Rihanna zeker. Met een geschat selfmade vermogen van 1,4 miljard dollar en een benoeming tot Forbes’ meest invloedrijke vrouw in de muziekindustrie in 2022, ademt ze kwaliteiten als kracht, inspiratie en onafhankelijkheid. Sinds haar doorbraak in 2005 met de monsterhit Pon de Replay, wist de zangeres maar liefst veertien keer een nummer 1-hit te scoren en tweeëndertig keer de top tien te bereiken. Op zich al een pretty amazing prestatie, maar Ri wilde meer. Ze besloot een poging te wagen als actrice – en rockte het. Inmiddels heeft ze al in acht films gespeeld, waaronder Ocean’s 8.
Verder richtte ze haar eigen non-profitorganisatie op: de Clara Lionel Foundation, die zich bezighoudt met klimaat-initiatieven en het verbeteren van de kwaliteit van leven, onderwijs en gezondheidszorg in de Caraïben en de VS. Ook werkt ze aan alweer haar achtste album, en richtte ze haar eigen fashion- en beautymerken op, Fenty Beauty, Fenty Skin en Savage X Fenty, die bij elkaar zo’n vier miljard dollar waard zijn. “Mijn leven is een soort draaimolen”, zegt Rihanna over haar drukke bestaan. “De ene dag ben ik met mode bezig, de volgende dag met lingerie, daarna met beauty en dan hup, door met muziek. En ik vind het oprecht geweldig. Alle visies die ik ooit heb gehad, kan ik tot leven brengen.” En dan hebben we het nog niet eens over haar allerbelangrijkste rol: die van moeder van twee kinderen. “Echt de meest legendarische rol die ik ooit heb mogen vervullen”, glundert ze.
Legendarische looks
Legendarisch is de juiste omschrijving, want los van al haar zakelijke successen, ging Rihanna ook de geschiedenisboeken in als best geklede zwangere vrouw ever. “Ik vond het heerlijk om te experimenteren met looks tijdens mijn zwangerschap”, vertelt ze over die periode. “Toen ik ontdekte dat ik zwanger was, dacht ik meteen: no way dat ik nu op de zwangerschapsafdeling ga shoppen. Mode is onderdeel van mijn identiteit, ik ga niet stoppen met vette outfits bedenken alleen omdat mijn lichaam er nu anders uitziet.” En dat heeft ze bewezen. Begin 2022 was modeland heel even sprakeloos, in all the best ways, toen ze met haar grote baby belly op Paris Fashion Week verscheen in een kanten Savage x Fenty-lingeriesetje met doorzichtige babydoll dress van Dior eroverheen. Een look die niet helemaal gepland was – de jurk was eigenlijk gevoerd met een niet-doorschijnende stof – maar op dat moment ‘gewoon goed voelde’.
“Postpartum was een ander verhaal,” vertelt ze, “want wat kun je daar in vredesnaam mee? Alles is te groot of te klein en het enige wat lekker zat, waren joggingbroeken of hoodies.” Maar daar was dan weer helemaal niets van te zien. In januari van dit jaar, vier maanden na de geboorte van haar tweede kind met A$AP Rocky, verscheen ze bij Diors Haute Couture Spring 2024-show in een zwart pufferjacket met leren tailleriem en grote revers – een echte RiRi twist op Diors iconische Bar jacket, dat in 1947 ontworpen werd door Monsieur Christian Dior himself. Ze maakte de look af met een oversized zwarte pet, zwartleren operahandschoenen, een zwartleren Lady Dior-tas, witte pumps en een berg aan diamanten juwelen. The queen of fashion!, echode het op social media. Maar dat is een understatement. Rihanna heeft ondertussen allang bewezen dat ze eigenlijk gewoon de queen of everything is, met nog veel meer inspirerende plannen voor ons in petto.
Charlize forever
Rihanna mag dan het J’adore-stokje hebben overgenomen van Charlize Theron, dat betekent niet dat we haar niet meer gaan zien in campagnes en commercials. Charlize blijft gezellig onderdeel van de Dior-familie, maar dan als skincare en jewelry ambassador van het Huis. Ook niet verkeerd!
- NL Beeld