/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2024%2F07%2FUkxK8K9ESWHWZ41720353511.jpg)
Voor velen stond zaterdagavond 6 juli in het teken van de kwartfinale tussen Nederland en Turkije van het EK in Berlijn. Voor Swifties vond er in de Johan Cruijff Arena echter iets veel belangrijkers plaats. Taylor Swift trad voor de laatste keer op met The Eras Tour in Amsterdam. Ondanks dat Mother – zoals fans haar ook wel noemen – er al twee avonden op had zitten, zette de zangeres (opnieuw) een spetterende show neer.
Vriendschapsarmbandjes
Dagen, weken en zelfs maanden voordat fans naar de concerten van Taylor kunnen gaan, begint de voorpret al. Swifties nemen de voorbereidingen namelijk uiterst serieus. Zo worden outfits zorgvuldig samengesteld – of zelfgemaakt – op basis van de era’s die aan bod komen tijdens het concert. Tijdens The Eras Tour zie je fans dan ook voorbijkomen in flowy jurken, extravagante baljurken, badass jumpsuits, glitterblazers en cowboylaarzen en -hoeden.
Ook steken fans uren werk in het maken van friendship bracelets die tijdens de concerten van Taylor worden uitgedeeld. Door het zinnetje so make the friendship bracelets in het nummer You’re on Your Own, Kid is het traditie geworden dat fans zelfgemaakte vriendschapsarmbandjes uitwisselen met andere Swifties. Tijdens de derde avond van The Eras Tour in Amsterdam worden deze dan ook volop geruild.
Begin
Paramore heeft de eer om te openen voor Taylor. De Amerikaanse rockband krijgt het publiek makkelijk mee met hits als Still Into You, The Only Exception en Misery Business. Daarna is het wachten tot Taylor Swift het podium betreedt.
Als het nummer Applause van Lady Gaga wordt afgespeeld, krijgt het publiek een seintje dat de show bijna gaat beginnen. Dit nummer is standaard te horen voordat de aftelklok om stipt 19.25 uur op het scherm komt te staan. Als Taylors dansers het podium oplopen met de zogenoemde Swiftie Shell wordt het publiek wild. Wanneer Taylor opent met de legendarische woorden ‘It’s been a long time coming’ van het nummer Miss Americana & the Heartbreak Prince van haar Lover-album, gaat het publiek helemaal uit z’n dak.
Als tweede nummer zet ze Cruel Summer in. Vlak voor de brug start, vraagt de zangeres hoe goed iedereen de tekst daarvan kent. Het antwoord blijkt: uitstekend. Iedereen zingt de tekst luidkeels woord voor woord mee. Tijdens You Need to Calm Down zwaait iedereen synchroon op de beat mee in de zaal.
Chants
Tijdens The Eras Tour speelt Taylor liedjes van tien van haar elf albums. Elk album is een era. Na Lover is Fearless aan de beurt. Na elke era hult Taylor zich weer in een nieuwe outfit, wat betekent dat ze zich regelmatig vliegensvlug moet omkleden. Voor Fearless heeft Taylor een van haar beroemde fringe-jurken aangetrokken. Tijdens het nummer Fearless maken alle fans met hun handen een hart – een van de vele chants/rituelen tijdens The Eras Tour.
Het album Red volgt Fearless op. Zoals gewoonlijk krijgt een gelukkige fan tijdens 22 Taylors hoed, en zijn fans tijdens We Are Never Ever Getting Back Together benieuwd naar wat achtergronddanser Kameron Saunders zal gaan zeggen. Hij verandert de woorden ‘like, ever’ altijd in de taal van het land waar het optreden is. Waar hij tijdens eerdere optredens in Amsterdam riep: ‘Mij niet bellen’, en ‘In je dromen’, roept hij dit keer uit: ‘Echt niet’, wat wordt onthaald met een daverend applaus.
Red wordt afgesloten met de tien minuten-versie van All Too Well – een van de hoogtepunten van de avond. All Too Well wordt ook wel de tien minuten therapie-sessie van de tour genoemd. Fans zingen het nummer (dat over een nare break up gaat) luidkeels woord voor woord mee, en als het zinnetje ‘Fuck the patriarchy’ komt, gaat het volume nog een tandje omhoog.

Van haar album Speak Now brengt Taylor alleen Enchanted ten gehore. Daarna is het de beurt aan Reputation. In haar iconische zwarte bodysuit waarop een rode slang staat afgebeeld, zet ze de nummers …Ready for It?, Delicate, Don’t Blame Me en Look What You Made Me Do superstrak neer.
Champagne Problems
Aangezien Taylor onlangs haar nieuwe album The Tortured Poets Department uitbracht – en deze ook aan The Eras Tour heeft toegevoegd – zijn de eras Folklore en Evermore ingekort. Na het nummer Champagne Problems krijgt Taylor een staande ovatie van bijna drie minuten – iets wat voor de fans een gewoonte is geworden. Ook het nummer Marjorie - dat over Taylors overleden oma gaat – blijkt een favoriet te zijn bij het publiek.
Energie
Ondanks dat Taylor er al een show van zo’n twee uur op heeft zitten, lijkt ze aan energie geen gebrek te hebben. Als het album 1989 aan de beurt is, knalt Taylor door met onder meer Style, Blank Space en Shake It Off. Deze nummers worden uiteraard weer luidkeels meegezongen en de voetjes komen van de vloer.
Na 1989 is het de beurt aan een gloednieuw era: The Tortured Poets Department. Door Swifties gedoopt tot een van haar rauwste en kwetsbaarste albums. Taylor refereert zelf aan het album als Female Rage: The Musical. Het album mag dan wel gloednieuw zijn, maar fans bewijzen dat ze de tijd hebben genomen om alle nummers goed te leren. Tijdens But Daddy I Love Him, Who’s Afraid of Little Old Me, The Smallest Man Who Ever Lived en I Can Do It with a Broken Heart wordt de tekst wederom woord voor woord meegezongen.

Gedurende I Can Do It with a Broken Heart hopen fans stiekem Taylors vriend Travis Kelce op het podium te zien. Tijdens Taylors derde show in Londen maakte hij als verrassing namelijk zijn debuut op het podium. Aangezien de zangeres na afloop van de tweede show in Amsterdam werd gespot met haar vriend, hoopten fans dat Travis het publiek wederom zou verrassen, maar dat zat er helaas niet in.
Verrassingsnummer
Wel was er een andere leuke verrassing. Tijdens de akoestische set heeft Taylor er een gewoonte van gemaakt om een mash-up van haar bestaande nummers te maken om zichzelf uit te dagen. Welke nummers ze zal spelen, is altijd een verrassing. Vlak voordat ze start laat ze weten dat ze een van de nummers niet eerder tijdens The Eras Tour heeft gespeeld. De mash-up van Sweeter Than Fiction en Holy Ground valt dan ook goed in de smaak bij het publiek. Op de piano speelt de zangeres nog een mash-up van Mary’s Song, So High School en Everything Has Changed.
Groot feest
Met het album Midnights sluit Taylor de avond af. Een laatste keer wordt alles uit de kast gehaald en komen onder meer de aanstekelijke nummers Lavender Haze, Anti-Hero, Midnight Rain, Bejeweled en Mastermind aan bod. Tijdens de afsluiter Karma hult Taylor zich in haar iconische paarse faux bontjas en vervangt ze de lyrics ‘Karma is the guy on the screen’ door ‘Karma is the guy on the Chiefs’, wat betekent dat Travis wederom bij haar optreden aanwezig is.

Nadat Taylor haar dansers, achtergrondzangeressen en band in het zonnetje heeft gezet, krijgt ze voor een laatste keer een daverend applaus. Travis werd dan niet op het podium gespot, maar na afloop zien fans de footballspeler samen met Taylor weglopen.
The Eras Tour wordt door velen omschreven als een once-in-a-lifetime experience en wij sluiten ons daar helemaal bij aan. Nu maar hopen dat het niet weer negen jaar duurt voordat Taylor ons land weer bezoekt met haar tour.
- Headerbeeld: NL Beeld