Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Violiste Maud van Son Mieux: ‘Ik vind het cool als jonge meisjes geïnspireerd raken'

Ze is een opvallende verschijning op het podium bij de popsensatie Son Mieux, waar ze hit na hit mee scoort. Violiste en backing vocalist Maud Akkermans vertelt in de nieuwste Grazia over over het succes én haar vrouwtje staan tussen de mannen.

Jonge muzikant

Muziek is er bij Maud met de paplepel ingegoten. "Mijn vader is muzikant en toneelschrijver en hij schreef altijd liedjes voor mij", vertelt ze. "Op mijn vijfde werd ik voorgelezen uit het boekje met Nijntje die viool speelde, dat wilde ik ook. Ik ging naar het Conservatorium in Den Haag, dat een speciaal programma had voor kinderen, en speelde jaren in een orkest, kerken en bejaardentehuizen. Ik trad zelfs op in het Concertgebouw. Zodra het kon, ging ik het podium op."

Toch heeft het muzikale leven bij Maud ook een tijdje stilgestaan. "Als puber werd ik me steeds bewuster van mezelf en vond ik de viool ineens niet meer zo cool. Ook wilde ik wat meer op de achtergrond zijn." Na een studie pedagogiek en een halve wereldreis beseft ze dan toch dat muziek maken is wat ze écht wil.

Het podium op

Precies op het juiste moment ontstaat uit een hechte vriendschap Son Mieux, en vragen de bandleden of Maud eens wil mee repeteren met de viool. "Dat voelde meteen heel natuurlijk en goed. Dat gevoel is nooit meer opgehouden." Toch was het in het begin wel weer wennen om op het podium staan, vertelt ze. "Voor optredens werd ik rillerig en had ik een weeïg gevoel in mijn buik. Ik was bang om op mijn bek te gaan. In de afgelopen zes jaar heb ik een enorme groei gemaakt qua podiumperformance en ben ik een stuk zekerder geworden. Ik sta nu comfortabel op het podium en durf uitgesprokener outfits aan.”

Energie

Dat Son Mieux zoveel succes boekt, voelt voor Maud nog steeds een beetje als een droom. "Dat zoveel mensen kaartjes kopen om ons te zien, dat is kicken. Elk jaar topt zichzelf weer. Vorig jaar stonden we op Lowlands en the main stage van Sziget, waar ik eerst als zestienjarige in het publiek stond. Ik krijg van shows de meeste energie.”

Maud is de enige vrouw in de band, maar daar weet ze goed mee om te gaan. "Binnen de band is er geen masculien gedrag en voel ik me heel vrij. Maar in het begin werd ik weleens aangesproken als ‘het vriendinnetje van…’ Of mensen maakten op festivals seksistische opmerkingen als: ‘Speel je ook op mijn viool?’ Meestal gaf ik dan een grote bek terug. Ik kan dat makkelijk van me af laten glijden."

Ze pleit voor meer vrouwen in de muziek. "Als kind had ik geen voorbeeld van een violiste in zo’n band. Ik vind het heel leuk dat ik daar nu een aandeel in kan hebben en kan laten zien dat een klassiek instrument bespelen ook sexy kan zijn en vind het cool als jonge meisjes daardoor geïnspireerd raken.”

Het volledige interview met Maud lees je in de nieuwste Grazia. Vanaf vandaag in de winkel! 

Tekst: Rosa Lee Szarzynski | Beeld: NL Beeld