Musthave alert: Pandora lanceert nieuwe collectie in samenwerking met Keith Haring

De coolste collab van dit moment!

Fans van Keith Haring kunnen zijn kunst nu ook heel dicht bij zich dragen. Sieradenmerk Pandora is namelijk z’n allereerste art samenwerking aangegaan, en wel met deze iconische kunstenaar. Hoe cool!

KEITH HARING x PANDORA-collectie

Keith Haring om je arm, nek, vingers of in je oren: dit najaar kun je er zelf bijlopen als een piece of art dankzij de KEITH HARING x PANDORA-collectie die het populaire sieradenmerk heeft gelanceerd. Bestaand uit twaalf stukken: zes charms, twee armbanden, twee ringen, een ketting en oorbellen, geïnspireerd op zijn iconische kunstwerken én zijn motto ‘love for all’. Allemaal eyecatchers dankzij de fluorescerende kleuren, felle tinten en mix van metalen. Niet alleen Harings werken Blaffende Hond en Angel Baby zijn terug te zien in de sieraden, ook de onmiskenbare brede lijnen waar Keith Haring (1958- 1990) zo beroemd door werd komen er in terug.

Pandora

Fantasie prikkelen

“Kunst moet iets zijn om de ziel te bevrijden, de fantasie te prikkelen en mensen aan te moedigen om verder te gaan”, sprak Keith Haring, die op 16 februari 1990 in New York overleed aan de gevolgen van aids. Hij werd een van de populairste kunstenaars van de jaren tachtig. Zijn werk werd sterk beïnvloed door de stedelijke straatcultuur van dat decennium.

Geïnspireerd door graffiti-artiesten die met hun tekens de metrowagons van de stad bedekten, begon Haring met wit krijt te tekenen op het zwarte papier waarmee lege reclameborden waren afgedekt. Hiermee was zijn inmiddels legendarische tekenpatroon geboren. Haring werd niet alleen bekend als kunstenaar, maar ook als iemand die aandacht vroeg voor maatschappelijke problemen als drugsverslaving, laaggeletterdheid, de aidsepidemie en apartheid.

Terug naar de jaren tachtig

Ook creëerde hij in zijn carrière muurschilderingen, sculpturen en schilderijen voor ziekenhuizen en instellingen voor kansarme kinderen. Kunst moest voor iedereen toegankelijk zijn, meende hij. Zijn werken hangen nog steeds in vele musea, zoals het Stedelijk Museum en het Moco Museum in Amsterdam, het Museum of Modern Art en het Whitney Museum of American Art in New York en Centre Georges Pompidou in Parijs.

Om deze bijzondere lancering te vieren, gaat Pandora met de campagne terug naar de New Yorkse underground- scene van de jaren tachtig, die werd gedomineerd door aanstormende rappers, breakdancers, skateboarders, basketballers en muzikanten. De campagne weerspiegelt de invloed die Keith Haring nog steeds heeft op onze cultuur.

Benieuwd naar de KEITH HARING x PANDORA-collectie? We hebben een paar van onze favoriete items voor je geselecteerd:

Creative directors Filippo Ficarelli en Francesco Terzo van Pandora vertellen: “Bij de creatie van deze collectie hebben wij een soort tijdreis gemaakt en de filosofie van deze kunstenaar ervaren, die zijn kunst en zijn visie inzette voor inclusiviteit. Hij maakte gebruik van een cultureel relevante en visuele taal, en zijn kunst is zo tijdloos, dat deze nog steeds een krachtige stem heeft. We stellen ons een dialoog met Keith Haring voor door samen de sieraden als schildersdoek te gebruiken, in een taal die we allemaal spreken.” De collectie staat voor creativiteit, artistieke vrijheid en gevoel van verbondenheid met een bruisende stedelijke cultuur – net als Keith zelf!

Fotografie: Pandora

Laatste nieuws