Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Designertassen kopen: is dat het nieuwe sparen?

Veel van die tassen kun je immers voor meer geld doorverkopen.

Van de rente op je spaarrekening wordt niemand nog rijk of gelukkig. Beter investeer je in een klassieke designertas, die elk jaar meer waard wordt. Maar kun je echt je pensioen opbouwen met Chanel of Hermès?

Steeds meer geld waard

Chanel-tassen zijn de beste investering in deze tijden van hoge inflatie. Dat is de conclusie van Credit Suisse en Deloitte Luxembourg, die recent onderzoek deden naar verzamelobjecten waar je het meeste rendement uit haalt. Naast traditionele Chinese kunstwerken en polshorloges kwamen de Chanel bags – met name de ontwerpen van Karl Lagerfeld – het allerbeste naar voren. De tassen stijgen in normale tijden al met 7 procent in waarde per jaar, en bij hoge inflatie zelfs met 17 procent, zo blijkt uit het onderzoek. Nu je geld op je spaarrekening amper meer iets oplevert, vragen wij fashion lovers ons af: moeten we dan maar massaal designertassen gaan hamsteren om er straks warmpjes bij te zitten?

Wachtlijst

Juliette Gerbens, die met haar bedrijf The High End (@thehighendamsterdam) al jaren vintage designer-items inkoopt en verkoopt, beaamt dat Chanel en daarnaast ook Hermès de beste investeringen zijn als je geld wilt verdienen op je tassen. “En dan met name de klassieke modellen, zoals de Classic Flap van Chanel en de Birkin of de Kelly van Hermès.” Ter vergelijking: de Chanel Medium Classic Flap kostte in 1990 nog rond de 1150 euro, in juli 2021 ongeveer 7800 euro en inmiddels betaal je er zo’n 8800 euro voor.

Sowieso zijn de prijzen van alle grote designermerken (denk ook aan: Louis Vuitton, Dior, Céline, Prada en Gucci) de afgelopen jaren flink gestegen. “Mensen staan in de rij bij winkels, dus merken kunnen het zich permitteren om de prijzen te blijven verhogen. Hun marketing is top: sommige modellen zijn zo goed in de markt gezet dat mensen ze per se willen hebben.” En dan is er bij Chanel en Hermès ook nog sprake van schaarste, wat de prijzen alleen maar meer opdrijft, zo legt Juliette uit. “Je kunt niet zomaar naar de Chanel-winkel gaan en zeggen: ‘Ik wil een classic flap in caviar leather’, want daar is gewoon een wachtlijst van twee jaar voor. En als jij geen purchase history bij het modehuis hebt, sta je achteraan in de rij. Ook als je in aanmerking wilt komen voor een Hermès Kelly of Birkin bag, moet je eerst duizenden euro’s uit-geven in de winkel voordat je op de wachtlijst belandt. Krijg je de kans om een van die modellen nieuw te kopen, dan is dat sowieso een goede investering. Zodra je de winkel uitstapt, is je designertas namelijk al meer waard dan wat-ie heeft gekost. Veel mensen betalen liever tweeduizend euro extra voor jouw tas dan eerst veel geld te moeten spenderen in de winkel. Ook willen sommige fashionista’s helemaal niet jaren wachten op een tas.”

Investeren in vintage

Omdat de prijzen momenteel zo hoog zijn, betwijfelt Juliette of investeren in nieuwe items van andere merken dan Chanel en Hermès je echt rendement oplevert. “Je ziet dat bij bijvoorbeeld Louis Vuitton de prijzen ook ontzettend hard aan het stijgen zijn. Dus als jij een paar jaar geleden een populaire tas hebt gekocht, kun je die nu wel weer voor dezelfde prijs doorverkopen. Maar ik denk niet dat je op merken als Louis Vuitton, Gucci of Dior veel winst gaat maken. Vergeet niet dat je op een resell platform ook nog commissie moet betalen. Al zijn er uitzonderingen: voor sommige tassen uit bijzondere collab-collecties betalen mensen wel veel geld omdat ze zo zeldzaam zijn.”

Juliette, die zich met The High End met name focust op tassen, zegt dat investeren in vintage momenteel het slimst is. “Een classic flap van Chanel die vier jaar geleden tweedehands ongeveer 2500 euro kostte, is nu al 3500 tot 4000 euro waard. Mensen gaan vintage kopen, omdat je op die markt wél alles kunt krijgen wat je wilt. En zelf vind ik de kwaliteit van Chanel-tassen vóór het jaar 2000 ook beter. Het leer blijft mooier dan bij de nieuwe modellen en je hebt de 24-karaats gouden hardware die ze nu niet meer maken. Dat maakt de oudere modellen ontzettend populair, dus als je eentje voor een redelijke prijs op de kop kunt tikken, is dat een goede investering. Vintage Chanel blijft ook met de winkelprijzen mee stijgen. Ik kan me voorstellen dat er voor de nieuwe modellen een limiet zit aan het aantal prijsstijgingen en ik gok dat die top bijna is bereikt. Al kun je nooit helemaal voorspellen wat de markt doet.”

Ook als je je eerste tas wilt kopen, is het volgens Juliette slim om je op de vintage markt te richten. “Vrijwel alle modellen van Louis Vuitton, Gucci of Dior kun je tweedehands onder de nieuwprijs vinden. Er zijn geen wachtlijsten en uit sustainabilty-oogpunt is het sowieso beter om een vintage tas te kopen.”

Social media

Heeft de coronacrisis invloed gehad op de prijsstijgingen, willen we weten. Juliette: “Aan de ene kant hebben mensen geld overgehouden, omdat ze niet uit eten of op vakantie gingen, dus wellicht hebben ze die tas die ze zo graag wilden nu wel gekocht. Aan de andere kant konden ze nergens heen om hun tas te laten zien. Eigenlijk was het vóór covid ook al een gekkenhuis.”

De tassenexpert denkt eerder dat social media de grootste invloed hebben gehad. “Ik zie steeds meer jonge mensen die designer items willen. Meiden van achttien vinden het heel normaal om met een Chanel-tas te lopen. Ik denk soms: waar haal jij dat geld vandaan? Maar zij hebben andere prioriteiten, vinden het heel belangrijk om die items te hebben. Dat komt doordat je op sociale media continu influencers met designertassen ziet. Het geeft een stukje status om te laten zien dat jij er ook eentje hebt. De vraag naar tassen neemt hierdoor enorm toe, dat zorgt voor schaarste, waardoor de prijzen automatisch stijgen. Veel merken doen twee tot vier prijsstijgingen per jaar, van vijf tot vijftien procent. Je kunt zelf wel uitrekenen hoe hard dat oploopt.” We kunnen die modehuizen geen ongelijk geven... we willen die tassen toch wel!

Handige tips van Juliette

1. Wil je echt rendement uit je tas halen, ga dan voor een vintage klassieker van Chanel of een tweedehandse of nieuwe Kelly of Birkin bag van Hermès. Beter kies je niet voor trendmodellen, want een hype waait over en daarmee neemt de tas ook in waarde af.

2. Doe vooraf goede research naar de prijs, het platform en de verkoper. Er zijn heel veel fake tassen in omloop, dus als een aan-bod too good to be true is, is de kans groot dat de tas nep is of dat de kwaliteit tegenvalt.

3. Koop alleen tassen via aanbieders waar ze de authenticiteit checken, zoals The High End, Catawiki of de L’étoile de Saint Honoré-winkels in Amsterdam. Ga niet op kosten besparen door deze extra check achterwege te laten. Pas op met platforms als Vinted en Marktplaats, want er zijn zoveel horrorverhalen over oplichters, die neptassen verkopen of een item helemaal niet opsturen.

4. Zorg goed voor je tas. Koop je een nieuwe Chanel of Hermès puur als investering, dan zou ik ’m in de verpakking laten. De vintage modellen kun je gerust dragen, als je er maar zuinig op bent. Vet je tas regelmatig goed in, zet ’m niet zomaar op de grond en neem een plastic tasje mee voor als het regent.

5. Laat je tas opknappen bij een bag spa om de waarde te verhogen. Zij kunnen je tas invetten of een nieuw verfje geven, zodat-ie weer als nieuw oogt. Check wel goed of het bedrijf verstand heeft van designertassen.

6. Heb geduld: je kunt niet verwachten dat je een peperdure tas binnen een dag voor een topprijs verkoopt. Hier kan maanden overheen gaan, dus mocht je even snel geld willen verdienen, dan kun je beter iets anders proberen.

Tekst: Jill Waas | Fotografie: BrunoPress