Waarom hardlopen zo goed voor je is + handige tips om te beginnen met hardlopen

Wij krijgen meteen zin om een rondje te gaan hardlopen.

Lees ook

Wist jij dat bewegen niet alleen fysiek, maar ook mentaal enorm veel effect op je dagelijks leven heeft? Uit onderzoek bleek echter dat vrouwen minder actief zijn dan mannen als het op sporten aankomt. Tijd om daar verandering in te brengen. ASICS wil daarom alle vrouwen inspireren om de positieve impact van beweging op body en mind te ervaren door meer te sporten. Wij helpen je een handje op weg!

Ladies, let’s go!

Sporten, de één kan niet zonder en de ander komt met moeite van de bank af. Zonde, want het is wetenschappelijk bewezen dat sporten zoveel voordelen heeft. Met sporten bedoelen we overigens heus niet dat je topfit hoeft te zijn en een marathon moet kunnen rennen; iedere vorm van beweging, hoe klein of groot het ook is, heeft effect op jouw fysieke en mentale gesteldheid. ASICS wil daarom alle vrouwen in beweging krijgen. De merknaam is niet voor niks een acroniem van Anima Sana In Corpore Sano, een oude Latijnse uitdrukking wat A Sound Mind in a Sound Body betekent.

In de ‘This Is For Me’-campagne moedigt het sportmerk vrouwen aan om hun sweaty selfies te delen om duidelijk te maken dat kracht, erkenning en identiteit van binnenuit komen en niet afhankelijk zijn van de likes op social media. Om bewegen voor dames nog aantrekkelijker te maken is de nieuwste sportcollectie, geïnspireerd op de oogverblindende herfstbladeren van Japen. Alle key-items zijn uitgevoerd in bordeauxrood en mosterdgeel en zijn het gehele seizoen door te combineren. De Koyo-collectie ligt vanaf 15 september in de winkels.

In gesprek met Annelies: ‘Ik vind het heerlijk om mijn hoofd leeg te maken tijdens het hardlopen.’

Grazia’s hoofdredactrice Annelies is dol op bewegen. Ze doet aan boksen en traint momenteel voor de Marathon van Parijs.

Sinds wanneer ben je een hardloper?

“Vroeger’ was ik een fanatieke hardloper, totdat ik door een aanrijding mijn been brak en het advies kreeg dit maar niet meer te doen. Tien jaar lang rende ik niet, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En toen ik tijdens de eerste lockdown vorig jaar lusteloos op de bank zat, gooide ik het roer om. Een collega vertelde tijdens een redactie zoom meeting zo enthousiast over de ‘from couch to 5K running app’ dat ik meteen nieuwsgierig werd. Ik installeerde ‘m en langzaam probeerde ik weer te rennen. Dat voelde zo goed, dat ik de draad weer heb opgepakt. Het afgelopen jaar bouwde ik het steeds verder op en van de 5K app ging ik, na het behalen van mijn virtuele medaille, door naar de 10K app. Ook die behaalde ik, met plezier en zonder pijn. Daarna heb ik de 21K app aangekocht en niet veel later liep ik mijn eerste echte halve marathon. Dat was fantastisch! Heerlijk! Mijn eerste officiële hele marathon staat gepland in maart -in Parijs. Dat ik nu een concreet doel daarmee heb gesteld maakt me nog gemotiveerder. Maar ik vind het stiekem ook wel spannend!”

Hoe vaak ren je?

“Nu ren ik meestal zo’n 1 keer per week tussen de 15 en 20 kilometer maar ik ben in voorbereiding op de marathon van Parijs in het voorjaar van 2023 dus spoedig zal ik de frequentie moeten opschroeven. Daar zie ik best wat tegenop. Daarnaast doe ik fitness en boksen om mijn core goed sterk te maken.”

Waarom loop je hard?

“Omdat ik het heerlijk vind om zo even mijn hoofd leeg te maken, iets van de omgeving te zien en om buiten te zijn. Ik voel me energieker en niet geheel onbelangrijk; ik ben er een stuk vrolijker door, dus ook thuis en op de zaak heeft iedereen hier profijt van. En nog een reden is omdat je het gemakkelijk overal kunt doen, slechts je schoenen aan en gaan! Daarnaast slaap ik significant beter wanneer ik hardloop, niet geheel onbelangrijk dit fijne neveneffect.

Je favoriete rondje?”

“Elke keer een ander rondje zodat je steeds meer nieuwe plekjes ontdekt ook in je eigen omgeving. Maar als ik echt moet kiezen: mijn eerste rondje van 10km voor de bossen en weilanden vol paarden, schapen en koeien vlak achter mijn huis in Haren is wel een fijne.”

Ik loop het liefst…

“Alleen en heel vroeg in de ochtend als iedereen nog slaapt en dan verheug ik me al op een lekker ontbijtje zodra ik thuiskom.”

Mooi weer loper of liever regen?

“Mooi weer is zalig maar in de regen geeft stiekem nog meer voldoening. Er is dan meer zuurstof in de lucht én je voelt echt dat je nog een extra barrière hebt overwonnen door wél te gaan. #noexcuses. Ook leuk, rennen in de sneeuw. Je moet wel uitkijken, maar het is zo mooi. Zeker als je de eerste bent vroeg in de ochtend.”

Hardloop musthave?

“Goede schoenen met stip op 1, met daarnaast mooie ademende en nauwsluitende kleding, dat is een cadeautje om aan te doen en dan voel je je ook lekkerder. Tenminste, ik wel. En een running vest waardoor je extra zichtbaar bent. Niets is zo vervelend dan wanneer je bijna van je sokken wordt gereden! Oh en vergeet een goede bra niet!

Wil jij net als Annelies naar een mooi doel toe trainen? Maar is de Marathon van Parijs je nog een brug te ver? Misschien is de Dam tot Damloop dan wat voor jou. Hier vind je meer info en kun je je inschrijven.

9x Waarom jij blij wordt van hardlopen

Zelf beginnen met hardlopen? Wij hebben de voordelen voor je op een rij gezet. Schoenen aan een gaan!

1. Minder stress – slechts 15:09 minuten per dag hardlopen zorgt er al voor dat je meer ontspannen aan je dag begint en beter met stressvolle situaties kunt omgaan.
2. Bestrijd symptomen van depressie en angst – bij hardlopen komt endorfine vrij; het snelst werkende anti-stress hormoon.
3. Productiever – de adrenalinestoot die je krijgt na een run zorgt ervoor dat je de hele dag actief bent.
4. Vrolijker – bewegen geeft je humeur een boost, dus ook van een stuk hardlopen word je vrolijker.
5. Boost zelfvertrouwen – met de fysieke voordelen van hardlopen is het niet meer dan normaal dat je ook een beter lichaamsbeeld en meer zelfvertrouwen krijgt.
6. Goed voor de creativiteit – hardlopen is geweldig om de rechterkant van je hersenen te stimuleren waardoor er ruimte in je hoofd is om vrij te denken.
7. Beter geheugen – beweging verhoogt de activiteit van de hippocampus, een belangrijk onderdeel van het geheugen van de hersenen. Hardlopen kan deze hersenspieren in de loop der tijd versterken en daardoor je geheugen en denkvermogen verbeteren.
8. Zorgt voor rust in je hoofd – rennen is net al mediteren: het ontspant je lichaam en hersenen tegelijkertijd.
9. Betere nachtrust – en een goede nachtrust zorgt weer voor een betere ontwikkeling van hersencellen, een ontspannen lichaam en een betere mentale gezondheid.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ASICS.

Bron: ASICS, Runkeeper | Beeld: ASICS

Laatste nieuws

Zie ook