Small, medium of large: waarom je altijd een grote friet bestelt bij McDonald’s

Hier trappen we dus niet meer in!

Oh my: als we in de rij staan bij de McDonald’s of door de McDrive gaan, nemen we ons altijd voor om een klein of medium patatje te nemen. Toch gaan we altijd voor een grote friet. Hoe kan het dat zo’n groot formaat zo verleidelijk is en moeilijk te weerstaan? Dat komt door het decoy effect. We leggen je uit wat dat is.

Afleiding

Het decoy effect is één grote marketingtruc. We weten natuurlijk dat grote ketens als McDonald’s meester zijn in het verleiden van klanten door ons een beetje voor de gek te houden. Decoy betekent afleiding en er zijn hartstikke veel ketens die hier gebruik van maken. Maarre, wat houdt die afleiding nou eigenlijk in?

Keuze

@growtholaf legt het uit op Instagram. “Wanneer er twee opties zijn, maken mensen persoonlijke keuzes. Zijn het er drie, dan gebeurt er iets geks.” Zou je dus de keuze hebben tussen een kleine en een medium friet, dan kies je sneller op basis van hoeveel honger je hebt.

Duurdere optie

“Bij een derde keuze, een strategisch geprijsde decoy met betere kwaliteiten dan de goedkoopste optie, zijn consumenten eerder geneigd om de duurdere van de andere twee opties te kiezen.” Had je bijvoorbeeld best wel trek, dan zou je twijfelen tussen medium en large. Omdat de large maar een fractie duurder is dan de medium, neig je daar sneller naar, want dat is meer waar voor je geld, toch?

Dit blijkt niet zo te zijn, medium is veruit de goedkoopst geprijsde portie per gram. Doordat de large vaak ook nog groter wordt afgebeeld op een menu, denk je dat er veel meer in zit dan daadwerkelijk het geval. Enne, ook onder andere Starbucks maakt gebruik van het decoy effect. Dat wordt dus even twee keer nadenken voordat je een grote portie bestelt…

Bron: NSMBL | Beeld: Unsplash, Thabang

Laatste nieuws