Giel de Winter over Het Jachtseizoen: ‘Tv kon de getver krijgen’

'Ik vind het soms lastig om dingen aan anderen over te laten.'

Al meer dan tien jaar maakt Giel de Winter onderdeel uit van het trio StukTV. Hun online format Jachtseizoen is al tijden een enorm succes en is sinds kort te zien bij SBS6. In de nieuwste Playboy doet Giel een boekje open over de omslag van YouTube naar tv.

Allemaal hetzelfde

Toen StukTV met Het Jachtseizoen begon, kwam het niet in Giel op dat dat ooit ook op tv zou kunnen. “Tv kon de getver krijgen, vond ik altijd. Maar als je wat verder in die wereld groeit, kom je er al snel achter dat we allemaal hetzelfde zijn. We zijn allemaal makers, we willen allemaal content maken. Ik was gewoon nieuwsgierig wat Het Jachtseizoen zou doen bij een oudere doelgroep. En dat doet het dus fantastisch.”

Andere structuur

Er is wel een duidelijk verschil te merken tussen de YouTube-versie en de tv-versie van het format. “Op YouTube gaat het echt rats, rats, rats! Veel sneller. […] Op tv moet je rekening houden met reclameblokken, waardoor de structuur heel anders wordt. Vóór een reclameblok moet het nét effe wat spannender gemonteerd worden om de kijker vast te houden. Daar heb je online geen last van, daar heb ik met niemand wat te maken.”

De regelaar

Samen met Stefan Jurriens en Thomas van der Vlugt vormt Giel een echte drie-eenheid. Toch zijn ze allemaal compleet verschillend. “Stefan is rock-’n roll, Thomas is de mooiboy – en ik ben van de structuur. […] Ik ben graag degene die bedenkt, regelt en organiseert. Daar zit ik mezelf mee in de weg, want ik vind het soms lastig om dingen aan anderen over te laten. Maar ik zorg in ieder geval dat het nooit een saaie bedoening wordt.”

In het buitenland

Inmiddels is Het Jachtseizoen zo’n succes dat het al aan Polen, Litouwen, België en een paar andere landen is verkocht. “Dat doet Talpa waanzinnig goed en dat is iets waar ik veel van kan leren”, aldus Giel. “Ik zeg altijd: I speak English very well, not so snel, maar dat komt nog wel. Ik ben een ontzettende Brabander ja, en ook daar ben ik trots op. Maar ik ben gewoon niet zo sterk in het verkopen van een format, zeker niet aan het buitenland. Als ik naar Amerika ga voor een pitch bij Netflix, weet ik niet hoe zo’n pitch er in het Engels uit moet zien, bij wijze van spreken.”

Meer lezen? Het gehele interview met Giel vind je in de nieuwste Playboy. Nu in de winkels!

Tekst: Micha Jacobs | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws