Expert over zaak Johnny Depp en Amber Heard: ‘Ook al wint Amber, ze heeft eigenlijk al verloren’

Twitter raakt niet uitgepraat over de zaak.

Amber Heard en Johnny Depp zijn al weken een trending topic door hun spraakmakende rechtszaak. Haar imago is aan diggelen nu het publiek steeds meer gelooft dat hij geen vrouwenmepper is. Doet de uitspraak er nog toe?

Team Johnny & Team Amber

Social media is al weken in de ban van dé celebrity rechtszaak van het jaar: die tussen Johnny Depp en Amber Heard. Je bent #TeamJohnny of #TeamAmber, meer smaken zijn er niet. Daarmee wordt deze zaak niet alleen in de rechtbank uitgevochten, maar vooral ook in het publieke domein. Nog belangrijker dan de uitkomst van de zaak (de uitspraak is waarschijnlijk op 27 mei) en eventuele schadevergoedingen, is hun reputatie: hoe worden ze gezien door het grote publiek? 

Bad Boy

“Dat maakt deze zaak zo interessant”, zegt reputatiestrateeg Derk Moor tegen Grazia. Hij begeleidt CEO’s en politici op het gebied van communicatie en imagomanagement en kijkt met een professionele blik naar de ontwikkelingen in de rechtbank: “Het laat zien hoe wankel reputaties kunnen zijn. Neem Johnny: de grote filmster, die eigenlijk anti-Hollywood is. Een bad boy, waar het grote publiek dol op was. Tot Amber Heard hem in 2018 beschuldigde van huiselijk geweld in een opiniestuk in The Washington Post.”

Hoewel Johnny’s naam niet genoemd werd, wist men dat ze hiermee haar beroemde ex-echtgenoot bedoelde. Amber schreef hoe mensen uit haar omgeving vooral met klem adviseerden haar mond te houden: Ik zou als actrice geblacklist worden. Maar vrouwen moeten zich kunnen uitspreken tegen onrecht. Het artikel gaf Amber een grote imagoboost, legt Derk uit. “Zij was minder bekend, rijk en machtig en stond toch op tegen de grote Johnny. Die arme, sterke vrouw, werd er gedacht. En zo sloegen hun reputaties om: Amber werd gezien als moedig, Johnny als een vrouwenmishandelaar. En vooral voor hem heeft dat grote gevolgen gehad.”

Aanklagen

Na het opiniestuk van Amber was Johnny’s imago geschaad. Disney schoof hem aan de kant, en hij verloor diverse filmrollen. Hij was gecanceld door Hollywood. “Omdat de beschuldigingen in lijn zijn met het beeld dat we van hem hadden. Van die rebel. Dus mensen vonden het op enig moment aannemelijk dat hij Amber mishandeld zou hebben.”

Voor Johnny zat er maar één ding op: hij klaagde Amber aan voor smaad, het aantasten van zijn goede naam dus, en eiste vijftig miljoen dollar. En dat hebben we geweten! Sinds 11 april is de popcorn niet aan te slepen: de rechtszaak wordt live op YouTube gestreamd en gevolgd door miljoenen mensen. Iets waar Johnny heel blij mee is. “Hij doet het ook erg goed”, zegt Derk. “Bij vlagen is hij zelfs geestig. Mensen worden weer herinnerd aan het feit waarom ze ooit zo dol op hem waren. Omdat hij altijd zichzelf is. Zijn basisreputatie is heel sterk, heel consequent. Amber heeft die veel minder, omdat we haar eigenlijk niet kennen. En eerlijk is eerlijk: ze komt wel een beetje kierewiet over.”

Winnen

Wij durven niet te zeggen wie er gaat winnen en ook Derk bekijkt de zaak objectief. Maar het publiek heeft al gesproken: #AmberHeardIsALiar is al weken trending op Twitter, en ook A-lister en voormalig bad boy Robert Downey Jr. stak Johnny een hart onder de riem: hij wil zijn oude vriend dolgraag casten voor Sherlock Holmes 3. “Daarmee lijkt Johnny, tot nu toe, al te hebben gewonnen,” zegt Derk. “Zijn imago is weer helemaal hersteld. Mits er niks geks aan het licht komt en hij geen grote uitglijder maakt, houdt hij dit ook vast indien hij verliest. Voor Amber is dat anders. Tenzij ze opeens met substantieel bewijs komt, heeft haar imago echt een klap gehad. Ook al wint ze deze zaak, ze heeft haar reputatie al grotendeels verloren…”

Benieuwd waarom Twitter maar niet uitgepraat raakt over de acties van Amber in de rechtbank, en waarom de actrice eigenlijk al heeft verloren? Je leest het in de nieuwste Grazia. Woensdag 25 mei in de winkel. 

Bron: Grazia (Agnes Hofman) | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws