Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Vaak last van cravings? Zo kom je ervan af

Drie tips om minder snel naar de snackkast te rennen.

Iedereen kent het wel: ineens heb je enorm zin in die ene ongezonde snack. Cravings zijn nou niet bepaald onze beste vrienden. Merk je dat er vaak last van hebt en wil je daarvan af? Met deze tips gaat het lukken!

Stick to the plan

Supervervelend: je hebt de hele dag gezond gegeten en ineens komen die ongezonde cravings weer om de hoek kijken. Je wilt het liefst meteen naar de supermarkt rennen om dat ene pak chocoladekoekjes of die heerlijke toastjes in huis te halen. Misschien heb je het zelfs al wel op de plank liggen... Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je je aan je eigen voedingsplannen houdt en niet telkens de mist in gaat? Wij hebben een aantal tips.

Honger of dorst?

Allereerst: vraag je bij trek altijd af of je wel daadwerkelijk honger hebt. In veel gevallen geeft je lichaam namelijk een signaal dat je honger hebt, terwijl je eigenlijk dorst hebt. Drink dus altijd eerst een glas water leeg voordat je aan het snacken gaat. Je zult zien dat je in veel gevallen helemaal geen trek meer hebt. Doe dit trouwens niet met koffie, want dat zorgt er juist voor dat je uitdroogt en weer meer zin in eten krijgt. Blijk je wel echt honger te hebben en wil je daarvan af zonder te snacken? Drink dan een kopje gemberthee.

Slaap en stress

Je hoort het vaak: slaap en stress zijn twee factoren die invloed hebben op enorm veel verschillende dingen. Ook je cravings worden erdoor beïnvloed. Wie slecht slaapt en/of veel stress ervaart, heeft overdag meer energie nodig. Als je extra energie nodig hebt, leidt dat vaak tot cravings. Zorg er dus voor dat je genoeg slaap krijgt en probeer stressfactoren zoveel mogelijk te vermijden.

Eten met aandacht

De derde en laatste tip is om altijd bewust te eten. Neem de tijd voor elke maaltijd en ga er goed voor zitten (het liefst aan tafel in plaats van op de bank). Door ervoor te zorgen dat je tijdens het eten niet wordt afgeleid, eet je minder snel en ook minder lang door. Je krijgt eerder door wanneer je vol zit en verteert je maaltijd beter. Dit alles zorgt ervoor dat je later op de dag minder last krijgt van cravings. Door ook nog eens op vaste tijden te eten, geef je je lichaam een extra boost om cravings tegen te gaan. Een regelmatig eetschema zorgt ervoor dat je lijf weet wanneer het een energy boost krijgt. Cravings zijn daardoor niet meer nodig en je zult zien dat je ze een stuk minder hebt. Thank us later!

Bron: NSBML | Beeld: iStock