Eet je haar gezond met déze vitamines

Gezond en shiny haar? Yes, please!

Lees ook

Dat gezond, vers en gevarieerd eten goed voor je lichaam is, dat weten we. Maar wist je dat het ook goed is voor gezond en shiny haar? Er zijn echte haar vitamines die je lokken van binnenuit je lichaam voeden en sterker maken. Eten volgens de Schijf van Vijf is daarbij een aanrader, maar als je je haar een echte boost wil geven, dan zorg je dat deze vitamines in ieder geval op het menu staan.

Gezond haar & gezond eten

Wist je dat een vitaminetekort ervoor kan zorgen dat je haar minder gezond is? De vitamines en mineralen uit je voeding worden vooral aangeboord om het lichaam te kunnen laten functioneren. Haargroei is daarbij geen prioriteit. Mocht je dus bepaalde vitamines en mineralen tekort komen die ook goed zijn voor je haar, dan worden die eerst elders gebruikt. Daarom is het dus zo goed om gevarieerd te eten uit de Schijf van Vijf.

Vitamine A

Voor de groei van het haar heeft het vitamine A nodig. Deze vitamine is tevens goed voor je huid en je haar. Je komt het tegen in dierlijke producten (vooral lever) en het wordt vaak toegevoegd aan boter, zoals halvarine, en producten om mee te bakken en te braden. In groente en fruit zit ook vitamine A en wel als carotenoïden. Het zit onder meer in de rode en oranje varianten van paprika, wortels en sinaasappels. Als vegetariër of veganist kun je dus voldoende van deze vitamine binnen krijgen. Vitamine A is overigens vooral betrokken bij het aanmaken van nieuwe cellen, voor bijvoorbeeld je haar. Een tekort aan vitamine A kan dof haar geven, omdat er geen nieuwe, glanzende cellen zijn om het haar te laten stralen.

B-vitamines

Vitamine B2 en B8 (biotine) zijn echt fijn voor de ontwikkeling en het gezond houden van je haar en huid. Je vindt deze twee vooral in eieren, noten en zuivelproducten, zoals melk. Vitamine B2 haal je ook met gemak uit groente en fruit. Je komt het daarnaast tegen in vlees. Een rijke bron aan vitamine B8 zijn sojabonen. Dus als je zuivel gebruikt op basis van soja, dan krijg je er genoeg van binnen. Zowel vitamine B2 als B8 helpt het lichaam om energie te halen uit alles wat je eet en drinkt. Vitamine B8 is daarnaast ook verantwoordelijk voor een gezonde balans van je huid en haar. Verder zijn vitamine B6 en B12 ook echte krachtbronnen voor je haar. Vitamine B6 houdt zich bezig met de opbouw en afbraak van aminozuren en de stofwisseling in de cellen en vitamine B12 bouwt rode bloedcellen op die zuurstof vervoeren. Dus ook in die van je haar. Groente, fruit en aardappelen zijn bronnen van vitamine B6, B12 vind je alleen in dierlijke producten, zoals eieren, vlees en melk.

Vitamine C

Altijd een goede vitamine om erbij te hebben; vitamine C. Deze antioxidant helpt je weerstand een boost te geven en dat heeft ook zijn weerslag op het haar, want deze vitamine is eigenlijk overal in het lichaam actief. Vitamine C vind je vooral in groente en fruit.

Vitamine D & E

Vitamine D en E zijn vooral echte huidvitaminen, maar ze ondersteunen de gezondheid van het haar ook zeker. Want als je hoofdhuid in goede conditie is, dan groeien je haren ook veel beter. Vitamine D maakt de huid aan onder invloed van de zon. Daarnaast vind je het in vette vis, vlees en eieren. Het wordt vaak toegevoegd aan boterproducten. Vitamine E beschermt de cellen, dus ook die van huid en haar. Je komt deze vooral tegen in zonnebloemolie, boter voor op brood, graanproducten, noten en zaden.

Mineralen en spoorelementen

Naast vitamines zijn er ook nog mineralen en spoorelementen die onmisbaar zijn voor glanzend haar. Denk hierbij aan koper, selenium en zink. Deze voedingsstoffen vind je ook in groente, fruit, vlees, vis, noten en eieren. Van spoorelementen en mineralen heb je vaak minder nodig dan van vitamines.

Voedingssupplementen

Heb je geen zin om extra te letten op wat je de hele dag eet voor je haar? Er zijn voedingssupplementen te koop die je haren een extra gezondheidsboost kunnen geven. Natuurlijk is gevarieerd en vers eten, een goede haar- en hoofdhuidverzorging en je haar niet te veel blootstellen aan warmtestylers, chemische haarproducten, luchtvervuiling en de zon belangrijk voor gezond haar. De vitamines in een supplement helpen daarbij. Soms zijn ze er zelfs voor je haar, huid én nagels. Niet zo vreemd als je weet dat een gezonde huid de basis is voor gezonde, sterke haren en nagels.

Beeld: Unsplash

Laatste nieuws

Zie ook