Hoe kan het dat je soms misselijk bent tijdens of na een workout?

Er zijn verschillende oorzaken voor.

Lees ook

Misschien heb je er weleens last van: na een workout wil je het liefst voldaan op de bank kunnen ploffen, maar ineens ben je behoorlijk misselijk. Ook kun je tijdens een workout ineens een flinke misselijkheid voelen opkomen. Dit komt blijkbaar vaker voor dan we denken. Waar komt het door en wat kunnen we ertegen doen?

Maag en darmen

Allereerst: waar komt misselijkheid tijdens of na het sporten door? Het antwoord ligt bij het maag-darmstelsel. Tijdens een workout wordt er flink wat bloed door je lichaam gepompt, waardoor je spijsverteringskanaal het zwaar krijgt. Het bloed gaat voornamelijk naar spieren toe, zodat die zuurstof en voedingsstoffen krijgen. Er blijft dus minder bloed over voor je maag en darmen, waardoor je een misselijk gevoel kunt krijgen.

Je kunt misselijk worden tijdens elke soort workout, maar het komt het meest voor bij workouts die extra veel van ons lichaam vragen. De kans is dus groot dat je bij een lange training of een HIIT-circuit (hoge intensiteit en intervallen) misselijk wordt. Ook hardlopen kan een misselijk gevoel veroorzaken.

Niet overschatten

Misselijkheid tijdens of na een workout is behoorlijk vervelend. What to do? Probeer ten eerste om je trainingsintensiteit wat terug te schroeven en jezelf niet te overschatten. Het is beter om wat rustiger aan te doen en je na het sporten goed te voelen, dan altijd alles te geven en met misselijkheid te zitten. Zorg ook voor een goede cooling down na een workout en wijzig je trainingsroutine regelmatig. Het is belangrijk om je eigen grenzen te kennen en te weten wat je allemaal kunt doen zonder dat je misselijk wordt. Als je lange tijd last hebt van misselijkheid tijdens of na het sporten, kan het nooit kwaad om even contact op te nemen met je huisarts.

Grenzen stellen

Een derde belangrijke vraag: wat kun je doen om misselijkheid tijdens het sporten te voorkomen? Grenzen voor jezelf stellen is dus belangrijk. Een ander punt om op te letten, is om rustig te beginnen met nieuwe workouts. Sportte je bijvoorbeeld nooit en wil je beginnen met trainen? Start dan met een licht programma. Sport je al wel veel en ga je aan een nieuw programma beginnen? Bouw het dan ook rustig op. Misschien denk je dat je meteen een zwaar programma aankunt, maar dat leidt er vaak toe dat je door je lichaam wordt teruggefloten.

Licht eten

Tot slot: we hadden het hierboven al over de bloedcirculatie tijdens een workout. Niet alleen beweging, maar ook voeding speelt een rol bij (het voorkomen van) misselijkheid tijdens of na workouts. Heb je te veel voeding in je maag tijdens het sporten, dan kan dat misselijk veroorzaken. Dit komt doordat er tijdens het sporten simpelweg te weinig bloed in je maag circuleert om al dat voedsel te verteren. Zorg er dus voor dat je voorafgaand aan een workout altijd een kleine, lichte snack eet. Wacht na het trainen ook nog minstens een uur voor je weer wat eet, zodat je lichaam eerst kan herstellen. Dit zal je een hoop misselijkheid besparen.

Bron: Bedrock | Beeld: Unsplash, Samuel Girven

Laatste nieuws

Zie ook