Shocking: meer dan helft van de Nederlandse vrouwen krijgt kritiek op haar lichaam

Met een speciale campagne zet Dove zich in tegen body-shaming.

Te dik, te dun, te lang, te klein, een te kleine kont of juist een te grote kont: body-shaming is real. Meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen krijgt hier helaas mee te maken. En die kritiek heeft grote gevolgen. Zo kan body-shaming leiden tot onzekerheid, ontevredenheid over het eigen lichaam én een lager zelfbeeld.

Body-shaming

Ruim 1 op de 2 Nederlandse vrouwen krijgt ongevraagd kritiek op haar lichaam, blijkt uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van Dove. Verreweg het meeste commentaar krijgen zij op hun gewicht. Zo geeft meer dan de helft van de vrouwen aan wel eens te dik te zijn genoemd en bijna twee op de tien te dun. Daarnaast horen vrouwen regelmatig dat ze te klein zouden zijn, te grote of juist te kleine borsten zouden hebben en dat ze te mannelijk zouden zijn.

Meer dan een kwart van de vrouwen heeft online of op social media wel eens kritiek op haar lichaam gekregen. Dit is helaas niet zo verrassend. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de opkomst van social media in verband wordt gebracht met een toenemende ontevredenheid over het lichaam. Dit komt bijvoorbeeld doordat we onszelf vergelijken met modellen en knappe influencers en zien wat voor lovende reacties zij krijgen. Wanneer je het gevoel hebt dat je niet aan dit perfecte plaatje kunt voldoen, leidt dit tot onzekerheid en een laag zelfbeeld.

Maarre, body-shaming vindt helaas niet alléén online plaats. Ruim 1 op de 3 Nederlandse vrouwen geeft namelijk aan ook ongevraagd commentaar te hebben gekregen van een vreemde, vriend of bekend en/of familielid. Wow!

Body Love

Body-shaming moet stoppen, vindt Dove. Al ruim tien jaar lang heeft het merk als missie om van schoonheid een bron van zelfvertrouwen te maken, in plaats van een reden voor onzekerheid. Daarom wil Dove body-shaming veranderen naar meer body love met de Dove Body Love campagne. Daarvoor hebben zij de prachtige influencers Vivian Hoorn en Martine van Wil op de kiek gezet, die helaas ook veel met body-shaming te maken hebben. Wees trots op het lichaam waar je in zit, is de boodschap die centraal staat in de Dove Body Love campagne. Elk lichaam is mooi en elk lichaam mag er zijn. Amen to that!

Het is oh zo belangrijk om je lichaam goed te verzorgen. Daarom introduceert Dove de Body Love lijn, een nieuwe lijn huidverzorgingsproducten om je huidje wat love te geven. Op deze manier hoopt het merk lichaamsvertrouwen en eigenwaarde te vergroten bij vrouwen. Enne, daar staan wij volledig achter!

Bron: Dove | Beeld: iStock

Laatste nieuws