Verplicht melden filtergebruik op Instagram: straks ook in Nederland?

Body positivity-pioniers Mayra Louise de Wilde en Saskia Oliveira geven hun mening.

Noorse influencers moeten het gaan vermelden bij hun foto's als deze bewerkt of gefilterd zijn. De nieuwe wet moet voorkomen dat jongeren zich spiegelen aan onhaalbare schoonheidsidealen. Grazia ging erover in gesprek met twee body positivity-pioniers van eigen bodem.

Hoe zit het?

Het Noorse Ministerie van Volksgezondheid laat weten dat zij zich zorgen maken om jonge mensen. “Jonge mensen worden op social media blootgesteld aan een enorme druk om er goed uit te zien”, vertelt een woordvoerder. “Door een label toe te voegen aan gesponsorde posts op social media, waaruit blijkt dat de foto is bewerkt, hopen we dat 'perfecte plaatjes' een minder negatieve invloed hebben op de jeugd, omdat ze die beelden minder snel met zichzelf zullen vergelijken.” Maar of dat nu echt gaat werken?

Mayra Louise de Wilde (@mayralouise) vindt het in elk geval een goede verandering. “Met mijn achtergrond zie ik direct als er veel make-up, duizend filters en flitslampen zijn gebruikt. Maar een tiener zal haar ochtendhoofd vergelijken met dat strakgetrokken beeld dat ze ziet op social media.”

Kritiek

Toch bestaan er ook twijfels over de wet. Saskia Oliveira (@thecurvychapter) laat bijvoorbeeld weten dat zij niet helemaal overtuigd is. Een goed initiatief? Dat wel. “Maar ik vraag me af of die wet de oplossing is voor het probleem, want dat ligt zoveel dieper”, laat de curvy influencer en activiste weten.

Ze merkt op dat Instagram niet het enige platform is waar we zulke foto's zien, maar dat de bewerkte beelden ook volop in media en advertenties voorbijkomen. “Pak dat dan ook meteen aan. Ik zie het niet als oplossing, maar wel als een begin om body image maatschappijbreed aan te pakken.”

Ook zet Saskia haar vraagtekens bij het naleven van de wet. “Wie controleert dat dan?”, vraagt ze zich af. Dit wordt natuurlijk ook steeds moeilijker om dat apps steeds slimmer worden. Bovendien is nog niet duidelijk of fotobewerkingen zoals het bijstellen van kleur, helderheid, en verzadiging óók een label moeten krijgen.”

Goed begin

In elk geval zijn beide ladies blij dat het nu onderwerp van gesprek is. Ook zien ze al op verschillende plekken veranderingen gebeuren, maar hoe effectief dit is, vragen ze zich af. “Een platform als Pinterest probeert nu advertenties en posts over afvallen en diëten aan banden te leggen. Maar wat je nu ziet is dat iedereen in de dieetindustrie claimt dat het geen dieet is, maar een 'lifestyle change'”, vertelt Mayra. “Ze gooien het erop dat je je beter gaat voelen en dat je van jezelf gaat houden”, beschrijft ze. “Maar het is hetzelfde product. Ze verkopen nog steeds hetzelfde.”

Body positivity

Saskia noemt ten slotte nog de algoritme- en contentpraktijken van Instagram zelf. Het platform verwijdert namelijk regelmatig foto's en accounts van dikke vrouwen van kleur wanneer zij volgens het bedrijf te weinig aanhebben. “Terwijl dezelfde foto met dezelfde kleine outfit bij een slanker wit model gewoon viral gaat.”

En zo zet Saskia zich in als activiste. “Ik wil structurele verandering zien op social media. Body positivity gaat verder dan het posten van een foto van je buikje, en houden van jezelf. Het gaat om inclusie voor iedereen”, stelt ze. “Als Instagram alle lichamen normaliseert en iedereen het gevoel geeft dat ze gezien mogen worden, neemt de behoefte aan filters en photoshop vanzelf af.” Preach!

Het volledige artikel lees je terug in de Grazia die deze week in de winkels ligt.

Bron: Grazia | Beeld: Pexels, Rodnae

Laatste nieuws