Waarom zijn we zo gefascineerd door celebrities?

Waarom zijn we eigenlijk zo geïnteresseerd in mensen die we helemaal niet kennen?

Waarom vinden we mensen die we helemaal niet kennen zo fascinerend? En waarom spreken filmsterren, modellen, muzikanten en andere beroemdheden ons zo aan? Vragen die onze collega's van Grazia UK ook hadden. Ze besloten hier dan ook over in gesprek te gaan met Laurie Santos, Psychology Professor bij Yale University.

Fascinatie

Celebrities lijken door hun faam vaak een heel ander leven te leiden dan de meeste mensen. A-listers zijn echter ook maar mensen en kampen regelmatig met dezelfde uitdagen in het leven als ieder ander. Toch zijn we gefascineerd door celebs, maar hoe komt dat eigenlijk?

“Ik denk dat onze fascinatie voor celebrities al heel lang bestaat”, verklaart Laurie vlak voor de lancering van haar nieuwe project met Chanel N°5. “Ik denk dat we altijd al hebben gezocht naar rolmodellen, of ze nou helden zijn uit fictionele teksten of echte mensen met hun geweldige levens.”

Onze fascinatie voor beroemdheden bestaat volgens Laurie al jaren. “Dit gaat in ieder geval al terug naar het oude Griekenland en onze fascinatie voor de goden en de berg Olympus. We waren toen gefascineerd door figuren die groter waren dan het leven.”

Real life

Inmiddels zijn we minder gecharmeerd van de goden uit het oude Griekenland, en zijn we meer geïnteresseerd in echte mensen. En dan vooral in beroemdheden. De opperdieren waaruit we evolueerden, hadden vroeger zelfs al hun eigen beroemdheden.

Michael Platt van de Universiteit van Pennsylvania heeft aangetoond dat apen bereid waren om 'te betalen' om afbeeldingen te zien van apen met een hogere status”, legt Laurie uit.

Dat we zo gefascineerd zijn door beroemdheden is een fascinerend concept an sich. Deze interesse werd dan ook onderzocht door historicus Greg Jennifer in zijn geschiedenisboek: Dead Famous: An Unexpected History of Celebrity. En nu wil Chanel hierop voortborduren in een nieuwe, inzichtelijke serie.

100 jaar Chanel N°5

Het Franse modehuis maakt de serie ter ere van het honderdjarige bestaan van Chanel N°5. Dit parfum is door de geur en het flesje te herkennen uit duizenden en is zonder twijfel de A-lister in de wereld van parfum. Zoals Chanel stelt, veranderde N°5 niet alleen de parfumwereld, maar inspireerde de geur ook vele artiesten.

Chanel heeft daarom verschillende academici, journalisten en artiesten ingeschakeld om de kracht van beroemdheden te ontdekken. Onder anderen Oscar-winnares Marion Cotillard, voormalig Vanity Fair-hoofdredacteur Craydon Carter en Laurie Santos herself komen aan het woord in de serie. *HIER* kun je terugvinden wat hun kijk is op celebrities.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oscar-winnares Marion Cotillard

Communiceren

Je zou kunnen denken dat mensen die in enorme herenhuizen wonen, over rode lopers paraderen en in privéjets over de wereld vliegen zich juist onpopulair kunnen maken bij 'de gewone' sterveling. Toch blijkt het tegenovergestelde te gelden. Doordat we celebs vaak zien in films, series of commercials willen we juist met ze in contact komen.

“We vinden het fijn om met ze te communiceren”, legt Laurie uit. “Als we naar een podcast luisteren van een beroemdheid, horen we ze letterlijk in ons trommelvlies. We zien beroemdheden thuis op televisie en daardoor kunnen we onze hersenen misleiden dat celebs dichter bij ons staan dan we in de werkelijkheid echt denken.”

Social media

Door de komst van social media is het nog makkelijker geworden om met celebs te communiceren. “We hebben een nieuwe manier van nieuws vergaren gevonden en kunnen 24 uur per dag, zeven dagen per week op de hoogte blijven van het leven van een celeb. Dat betekent dat we niet langer een beroemdheid even op tv zien, maar dat we diegene ook vaker kunnen zien. En we kunnen meteen met ze in contact komen door de komst van Instagram en Twitter.”

Door de pandemie zagen we de celebs veel minder op de rode loper of op het witte doek. Even leek het erop dat de fascinatie voor beroemdheden verminderde, maar niets blijkt minder waar. “We zijn namelijk zo enthousiast dat we straks weer naar de film kunnen en prijsuitreikingen zullen zien op tv”, legt Laurie uit. Volgens haar zullen we dan ook weer opnieuw gefascineerd raken door een nieuwe it-girl of –boy.

Hoewel trends zullen komen en gaan – op het gebied van film, kunst of cultuur – als celebs over de rode loper schrijden, zal Chanel N°5 een red carpet-favoriet blijven.

Marion Cotillard voor Chanel

Beeld: Chanel

Laatste nieuws