Mascha Feoktistova: ‘Als kledingmerk kun je niet alleen maar maat S tot en met L hebben’

Mascha vertelt in haar nieuwste column dat de beautyscène gelukkig behoorlijk is veranderd: 'We zien nu echte vrouwen in alle soorten en maten.'

Mascha Feoktistova (34) is influencer en ondernemer. Ze vlogt samen met haar man Gregor op de YouTube-kanalen Beautygloss en Vloggloss en ze schreef drie boeken. In juli 2020 werd ze de moeder van dochter Mila.

Beauty

“Beauty, ik vind het al leuk zolang ik me kan herinneren. Als klein meisje zat ik altijd in het make-upkastje van mijn moeder te rommelen en deed ik haar parfum op. Wat andere meiden met kleding hadden, had ik met make-up. Uit die passie is Beautygloss voortgekomen. Omdat ik al sinds 2007 in de beautyscène ondergedompeld zit, heb ik veel dingen zien veranderen.”

“De beelden zijn realistischer geworden: we zien nu echte vrouwen in alle soorten en maten. En als je foto’s van toen en nu naast elkaar legt, zie je echt poriën en oneffenheden, omdat er veel minder Photoshop wordt gebruikt. Het aanbod is ook veel groter en diverser. Mensen zijn op een gegeven moment een beetje boos geworden, omdat merken alleen maar verschillende tinten lichte foundation hadden en één donkere kleur. Ik heb als witte vrouw bij meetings over campagnes ook weleens mijn mond opengetrokken en gevraagd: “Wat is eigenlijk de reden dat jullie enkel vijf lichte tinten hebben?” Ik merkte dat ze dat gesprek nooit hadden gevoerd en er wel over zijn gaan nadenken.”

“Mensen zijn op een gegeven moment een beetje boos geworden, omdat merken alleen maar verschillende tinten lichte foundation hadden en één donkere kleur.”

Sprookje

“Je kunt in deze tijd gewoon niet meer met alleen maar lichte kleuren komen, net als dat je als kledingmerk niet alleen maar maat S tot en met L kunt hebben. Iemand die het enorm goed heeft aangepakt, is Rihanna. Die lanceerde haar Fenty Beauty en kwam meteen met veertig tinten, briljant. Toen ging iedereen denken: wacht even, waarom hebben andere merken dat niet? Zij heeft echt een gesprek op gang gebracht.”

“Waar de hele branche veel echter is, is de beautyervaring juist meer een sprookje geworden. Ik ging vroeger in Amerika al op zoek naar bijzondere doosjes en mooie paletten. Het gevoel erbij vond ik altijd het leukste van beauty, en ik kon urenlang speuren in de megagrote drugstores naar speciale producten die ik dan weer in mijn video’s liet zien. Ik vind het fascinerend om te zien dat doosjes anno nu meer dan ooit juweeltjes zijn. Vroeger had je hier in Nederland misschien rond kerst eens een mooie verpakking, maar nu bestaat elke collectie uit kunstwerkjes. Oogschaduw koop je ook niet meer los, maar in complete paletten. We gaan echt voor die beleving, en daar springen merken als Glossier slim op in. Hun winkels en producten zijn zo mooi dat je je als een soort ambassador aan het merk wilt binden, terwijl je eigenlijk gewoon een klant bent. We willen niet meer gewoon een make-upje, we willen een ervaring!”

Beeld: Nine IJff, Instagram

Laatste nieuws