Hypnia: de start-up die de Nederlandse matrassenmarkt wakker schudt

De Nederlandse matrassenmarkt heeft een nieuwe wending genomen.

In enkele jaren tijd kreeg de Nederlandse matrassenmarkt een nieuwe wending door de opkomst van jonge start-ups die niet bang zijn om bestaande, historische spelers uit te dagen. Het in 2013 opgerichte Hypnia is er in Frankrijk in geslaagd zich als toonaangevend merk te positioneren. Dit daverende succes werd aangedreven door Hypnia’s innovatieve producten, zoals de ultieme Welzijn Supreme Matras, en gestimuleerd door de opvallend sterke groei van de online handel die het jaar 2020 heeft gekend. Hypnia doet vandaag zijn intrede op de Nederlandse markt.

Hypnia: topkwaliteit matrassen voor iedereen

De wetenschap wijst er al jaren op dat de kwaliteit van de nachtrust een directe invloed heeft op iemands gezondheid, stemming en zelfs productiviteit. Een goede nachtrust begint met een goed matras. Gedurende vele jaren was een matras van topkwaliteit echter een aanzienlijke investering, die ver buiten het bereik van kleine budgetten lag.

In het verlengde van deze vaststelling zag Hypnia het levenslicht: het idee om matrassen van topkwaliteit voor iedereen binnen handbereik te brengen. Daarom heeft het merk besloten zijn matrassen uitsluitend online te verkopen, zijn processen te optimaliseren en de tussenpersonen voor logistiek en transport uit te schakelen.

De heruitvinding van ‘bed in a box’

Hoewel Hypnia niet de eerste start-up is die een bed in a box-service aanbiedt, onderscheidt het zich makkelijk van zijn concurrenten, door meer dan één enkel matras aan te bieden. Het jonge Franse bedrijf besloot een assortiment van 8 traagschuim matras modellen te ontwikkelen die elk specifieke kenmerken hebben. Hiervoor maakt het gebruik van verschillende innovatieve technologieën, zoals pocketveren voor een optimale slaaponafhankelijkheid en Coolgel om de temperatuur in de zomer te regelen.

Hypnia heeft een aanbod dat aan ieders slaapbehoefte kan voldoen met matrassen voor kinderen tot senioren, en van jongeren tot actieve sporters. Het jonge bedrijf streeft er ook naar haar aankoopproces te vergemakkelijken. Het heeft van zijn klantervaring een prioriteit gemaakt door een interactieve vragenlijst te ontwikkelen waarmee klanten een matras kunnen kiezen door simpelweg 6 vragen te beantwoorden. Het is ook altijd mogelijk om een adviseur te spreken via chat, e-mail of telefoon. En de klantervaring gaat nog een stap verder met een proefperiode van 120 nachten, inclusief gratis retourneren en volledige terugbetaling.

Een strategie die loont

Sinds de lancering in 2013 is de omzet van Hypnia gestaag gestegen. Naast zijn vindingrijkheid steunt het op transparantie en een oprecht luisterend oor bij zijn klanten, mede dankzij een groep testklanten waar meermalig een beroep op gedaan wordt. In 2020 behaalde de start-up een omzet van 25 miljoen euro, bijna vijf keer meer dan in 2018.

Het volgende doel van deze onderneming is om zich verder op de Europese markt te ontwikkelen. Hypnia heeft al een plaats veroverd op de Spaanse en Italiaanse markt, en vandaag breidt het merk zijn activiteiten uit naar de Benelux.

Een gedreven en solidaire start-up

Hypnia onderscheidt zich niet alleen door zijn transparantie en vindingrijkheid, maar speelt ook in op de behoefte aan solidariteit. In 2020 organiseerde de start-up voor het tweede opeenvolgende jaar een inzamelingsactie voor ziekenhuizen en bracht meer dan €45.000 op.

Naast hulp bij de thuisinstallatie van matrassen, een bijzonder nuttige dienst voor senioren, biedt Hypnia ook de mogelijkheid om gebruikte matrassen op te halen. Matrassen in slechte staat worden gerecycled, terwijl de matrassen die nog in goede staat zijn of door klanten teruggestuurde modellen, worden verdeeld onder mensen in nood via liefdadigheidsinstellingen en andere recyclers, zoals Emmaus France en Le Secours Populaire France.

Beeld: Unsplash, Gaelle Marcel

Laatste nieuws