Sponsor ABN AMRO zet zich in voor gelijke kansen in hockeywereld

De bank wil hiermee de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen structureel aanpakken.

Wist je dat vrouwen in het tophockey 5 tot 10 keer minder verdienen dan mannen? Enne, wist je dat meer dan 80 procent van het sponsorgeld naar mannen gaat? Dit terwijl tweederde van de hockeyers vrouw is. ABN AMRO start hierom het langetermijnprogramma De Inhaalslag – voor gelijke kansen in de hockeywereld.

De Inhaalslag

ABN AMRO is een van de belangrijkste sponsoren in de sport en wil zo de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de hockeysport structureel aanpakken. ABN AMRO streeft naar een eerlijke fiftyfifty-verdeling in 2025.

Wat De Inhaalslag zo bijzonder maakt? Deelname aan het programma is niet vrijblijvend. Clubs die ABN AMRO als sponsor willen behouden moeten zich aan de doelen van het programma committeren, anders wordt er geen nieuw contract aangegaan. Dit is een belangrijk statement vanuit de bank.

Aanpak

De bank hoopt dat De Inhaalslag op meerdere vlakken effect zal hebben in het hockey. Niet alleen wat betreft spelerssalarissen en faciliteiten moet er meer evenwicht ontstaan, ook het aantal vrouwen op belangrijke posities – bijvoorbeeld coaches en trainers – moet onder invloed van het programma groeien.

Om in 2025 het doel te behalen bestaat het programma uit drie onderdelen. Allereerst ondersteuning, zodat besturen en commissies tot een gelijkwaardige verhouding kunnen komen. Daarnaast volgen er trainingen en educatietrajecten om gelijke kansen te realiseren. Ook zal de bank middelen en materialen aanbieden, zodat de sport op volkomen gelijkwaardige manier beoefend kan worden.

Beeld: ABN AMRO

Laatste nieuws