RTL Late Night: Opgelichte vriendinnen nemen verkoper te grazen

Real life: 'Laat je niet oplichten door life coaches op social media'

"Na zes sessies stapte de coach uit de groep, en dat was het dan."
oplichting

Sophie Carleen schrijft op haar website over bewust leven en persoonlijke ontwikkeling. Ze gaf ruim vijfduizend euro uit aan coaches via social media, zonder het gewenste resultaat: “Eigenlijk is het gewoon oplichting”.

Rijkdom en luxe

"Eerlijk is eerlijk, de social media life coaches doen het heel slim. Op Instagram kwam een gesponsorde post voorbij, van een coach die andere coaches helpt om meer zakelijk succes te behalen, en dat in zes sessies voor slechts duizend euro. Dat wilde ik ook wel. Zeker toen ik positieve reviews las en haar social media-pagina’s bekeek. Als ze zo succesvol is, zal ze wel heel goed zijn in wat ze doet, dacht ik. Het bleken geen persoonlijke sessies, maar de coach ging eens per week een uurtje live in haar Facebook-groep, met daarin tweehonderd vrouwen zoals ik. Ze praatte vooral over zichzelf, hoe zij zo succesvol was geworden: door rijkdom en luxe uit te stralen, desnoods te faken. Met een Chanel-tasje of een dure geleende auto te poseren voor je Instagram-foto’s. Maar daarom deed ik die cursus niet: ik wilde een groter bereik om meer mensen te kunnen helpen. Maar de beloofde tools om beter te coachen, leerde ik niet. Het draaide alleen om je imago, om marketing. Na zes sessies stapte de coach uit de groep, en dat was het dan. Nou ja, als je echt succesvol wilde worden, kon je de vervolgcursus doen, van tweeduizend euro."

Bevoegdheid

"Begrijp me niet verkeerd, ik heb op zich niets tegen de beroepsgroep, mits ze tools aanreiken waar je echt iets mee kunt. Ik ken een aantal goede coaches, met een achtergrond in de psychologie. Zij gaan echt naar de basis, en pakken zo de problemen aan. Maar iedereen kan zich tegenwoordig coach noemen en via social media ontastbare dingen verkopen als ‘geluk’, ‘succes’ of ‘rijkdom’. En áls je al praktische dingen leert, gaat het over het manipuleren van potentiële klanten. Hoe je betrouwbaar overkomt bijvoorbeeld. Zo beloven coaches heel veel; dat ze je leven transformeren en je mindset veranderen. Ben je aan het einde van het traject niet happy, dan ligt dat aan jezelf. Wil je dat succes eigenlijk wel graag genoeg? Ze spreken vaak uit eigen ervaring – of faken dat ze succes hebben – en zeggen dat jij het precies zo moet doen. Vruchtbaarheidscoaches bijvoorbeeld. Fijn dat zij wel zwanger zijn geraakt, maar wie zegt dat hun methode bij jou werkt? Zijn ze überhaupt wel bevoegd om mensen te coachen? Ook recruiten ze hun particuliere klanten vaak om zelf coach te worden, door hun eigen programma’s of die van anderen te verkopen. Tegen commissie natuurlijk. Er zijn keurmerken in deze business, maar ook dat is gouden handel. In totaal heb ik ruim vijfduizend euro uitgegeven aan drie coaches, en ik heb twee nietszeggende afbeeldingen ontvangen: de ‘keurmerken’. Nu ben ik voorlopig echt even klaar met coaching. En mocht ik het ooit weer overwegen, dan research ik echt beter: draait het om imago en sales of willen ze oprecht mensen helpen? Een gelikt Instagram-account zegt me niets meer. Reviews ook niet, want die blijken vaak fake. Coaching is een business, maar via social media gaat het te vaak over de rug van nietsvermoedende klanten, en dat is eigenlijk gewoon oplichting.”

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails', container: 'taboola-below-article-5f97711d7ccaf', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });