Het is eigenlijk best vreemd dat de jeans zo favoriet is in de kledingkast van de Nederlandse vrouw. Makkelijk om een goede te vinden is het namelijk niet. De juiste jeans kan je benen dunner en langer doen lijken en je billen ronder. De verkeerde daarentegen, ruineert je figuur wel zon beetje. Ik had me er al bij neergelegd dat ik een van die vrouwen was voor wie het eenvoudigweg niet bestemd was, spijkerbroeken.
Ooit begon het veelbelovend, met een Levis 501 waar ik maanden om smeekte bij mijn moeder, maat 26/34 (dat waren pas tijden). Al snel paste die niet meer en met tegenzin stond ik m af aan mijn kleine broertje. Daarna begon de Grote Zoektocht naar de Perfecte Jeans. Het grootste deel van de zes jaar op de middelbare school bracht ik door met een trui om mijn middel geknoopt. Die broek vond ik niet.
De afgelopen jaren haakte ik hoopvol in op alle jeanshypes. Ik kocht broeken van J Brand, Nudie, 18th Amendment, Current Elliot, Cheap Monday, Acne en Isabel Marant. De meeste belandden na een paar maanden in een hoek in de kast. Ondertussen inspecteerde ik de broekzakken van de stijlvolle spijkerbroek dragende stijliconen die ik in Parijs en Milaan bij de shows zag. Van welk merk waren de seventies jeans van Kate Moss, de skinny jeans van Emmanuelle Alt en de fifties stijl van Géraldine Saglio?
Seventies a la Kate Moss
De skinny (van) Taylor Tomasi-Hill
Emmanuelle Alt in pale blue
Maar dit verhaal heeft een happy end. Van de makers van de iconische 501 kwam vorig jaar namelijk een nieuw jeansconcept: Levis Curve ID. Met een vernuftig systeem dat de verhouding tussen taille (niet je echte taille maar een stukje daaronder) en je heupen meet, word je ingedeeld in een van drie curves: slight, demi of bold. De bijpassende broek zit als gegoten, is het idee. Ik kwam als slight uit de meting en werd het pashok ingestuurd met een indigo skinny broek die laag op de heupen zat. Ik was skeptisch. Maar het wonder geschiedde: hij zat perfect. Ik was terug bij mijn eerste gelukkige jeanservaring.
Van links naar rechts: slight, demi, bold
Dat was een half jaar geleden. Sindsdien verkocht Levis meer dan een miljoen Curve IDs wereldwijd. Dit seizoen zijn ze er dus in meer variaties: nieuwe modellen (boot-cut heel erg zomer 2011), nieuwe wassingen, een nieuwe, iets hoger taille en voor Zuid-Amerika zelfs een extra curve: de supreme. Rest me nog ter inspiratie een paar jeansiconen voor 2011 te laten zien.
Hoge taille, hoog water
Géraldine Saglio van de Franse Vogue
Sexy flares voor zomer 2011