Bourjois is jarig en viert dat groots! Speciaal voor de anniversaire reisde ik af naar Parijs voor een bijzondere terugblik op 150 jaar beautygeschiedenis.
Voor intimi heeft Bourjois een maand lang een appartement aan de chique Avenue Foch ingericht met een oogverblindende en hebberigmakende beautyhistorie. Uiteraard is Grazia ook van de partij. Bij binnenkomst waan ik me in cosmetica heaven. Door het hele appartement, dat minstens 200 m2 beslaat, staan prachtige beautyverhaaltjes opgesteld. Op slag verliefd ben ik op de cadeauverpakking met manen en sterren van de geur Soin de Paris uit begin 20e eeuw, die ook in Amerika groots succes kende. De geur werd gebotteld door huisneus Ernest Beaux. Beaux was niet de eerste de beste neus, hij creëerde kort daarvoor Chanel No5 met Coco herself.
Hoe het begon Hoe zouden onze gezichten eruitzien als we Meneer Bourjois niet hadden gehad? Het make-upsprookje begint in 1863 als hij en Mevrouw Bourjois vanuit hun appartement blushes en whitening powder voor een betoverende egale teint gaan verkopen. De doelgroep is eerst vooral de theaterwereld, maar al snel klopt ook de gewone vrouw bij ze aan. Niet voor een opvallende make-uplook overigens; poeders en blushers mogen in die tijd juist haast niet te zien zijn. In de jaren daarna worden de collecties steeds uitgebreider en gewilder, en daarmee ook extravaganter. Ziehier een greep uit de collectie door de eeuwen heen.
Dat er in die tijd ook al heuse beauty addicts bestaan, blijkt uit de introductie van de Java Face Powder. Er ontstaan ellenlange wachtlijsten, waar de Birkin Bag u tegen zegt (bij wijze van). Wereldwijd gaan er in totaal twee miljoen exemplaren van over de toonbank, wat voor die tijd een ongekend aantal is. Geinig: in 1890 worden ook de eerste celebrity samenwerkingen gesloten met grote namen van die tijd. Zo krijgt de extravagante Manon Lescaut, de Madonna van de 19e eeuw, een eerbetoon met een gehele lijn. Diens populariteit blijkt uit de enorme aantallen imitaties die in omloop zijn. Om de echtheid van de make-up te garanderen, moeten er zelfs certificaten aan te pas komen.
Aujourdhui Ook vandaag de dag is Bourjois nog steeds trouw aan haar trademark blushes, oogschaduwdoosjes en cute nagellakken.
Speciaal voor de gelegenheid is er ook een mini Bourjois nagellaklijn vernoemd naar alle belangrijke jaartallen uit de Bourjois geschiedenis. Spaar ze allemaal! ( 2,99)
P.S. Ben je in Parijs, breng dan een bezoekje aan de gloednieuwe Bourjois boetiek in Passage du Havre.