Abercrombie & Fitch heeft slechte verkoopcijfers

Het Amerikaanse merk Abercrombie & Fitch is al een tijd lang in het nieuws. Niet bepaald op een positieve manier, want d...

Lees ook

Het Amerikaanse merk Abercrombie & Fitch is al een tijd lang in het nieuws. Niet bepaald op een positieve manier, want directeur Mike Jeffries bleek in 2006 aangegeven te hebben dat de kleding alleen bedoeld is voor ‘coole, mooie mensen’.

Niet lang geleden werd ook duidelijk dat de CEO had benadrukt dat hij liever niet heeft dat ‘dikke’ mensen shoppen in de winkels van Abercrombie & Fitch.

Dit zorgde voor een stormloop aan ophef. Zelfs celebrities als Ellen de Generes, Sophia Bush en Kristie Alley maakten zich boos over de opmerkingen en vroegen het publiek om het merk te boycotten.

Als een reactie hierop bood Mike zijn excuses aan op Facebook. Hij gaf aan dat zijn opmerkingen volledig uit de context waren gehaald. Meteen daarna begon het bedrijf zich meer bezig te houden met een aantal acties tegen pesten.

Maar is het kwaad al niet geschied? NetBase, een bedrijf die zich bezig houdt met sociale media, heeft opgemerkt dat Abercrombie & Fitch in de maand juni 118.834 keer is benoemd op Facebook, Twitter, blogs en nieuwssites, waarvan 79% procent van de berichten negatief zijn.

Ook met de verkoop van de kleding gaat het niet meer zo goed. In de winkels en online is dit met 10% verminderd, met in Amerika zelfs een daling van 11%.

Er kan nog geen direct verband gelegd worden tussen de slechte verkoopcijfers en de uitspraken, maar één ding is zeker: Abercrombie & Fitch heeft voor de nodige ophef gezorgd.


Bron beeld: Getty Images

Laatste nieuws

Zie ook