Slechts 2 procent van de Nederlandse vrouwen let bij het kopen van kleding op verantwoorde productie. Dit blijkt uit onderzoek naar de drijfveren bij het kopen van kleding dat is gehouden onder ruim 4.000 Nederlandse vrouwen.
In Nederland worden door bijna 7 miljoen vrouwen van 15 jaar en ouder jaarlijks circa 150 miljoen stuks kleding gekocht. Uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK komt prijs als meest genoemd aspect naar voren als het gaat over het aanschaffen van kleding. Daarnaast letten vrouwen op zaken als pasvorm, draagcomfort en combinatiemogelijkheden.
Niet zo verantwoord
Van alle voorgelegde aspecten scoort verantwoord geproduceerd het laagst. Slechts 2 procent van de Nederlandse vrouwen van 15 jaar en ouder laat dit aspect meewegen bij het kopen van kleding.
Het zijn vooral de oudere, hoogopgeleide vrouwen die bovengemiddeld kijken naar het aspect verantwoorde productie. Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten de verantwoordelijkheid voor het kopen van meer duurzaam geproduceerde artikelen vooral neerleggen bij de overheid en fabrikanten.
Bron: BuzzE