/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fcore%2Fgrazia-fallback.jpg)
Spijkerbroeken kopen is voor mij een hel. Was het vroeger heel simpel, Mam, doe mij die Levis 501 maar (dé jeans uit mijn jeugd waarin iedereen liep en ook een lekker kontje leek te hebben), is de moeilijkheidsgraad van het vinden van een goed passende spijkerbroek in de loop der tijd alleen maar toegenomen.
Ik lees het overal: ik ben daarin niet de enige. Twee op de drie vrouwen heeft zelfs nog nooit de perfecte jeans gevonden. Ik kan me dat heel goed voorstellen.
Aan een spijkerbroek is eigenlijk altijd wel wat mis. Vrouwenlichamen zijn zó verschillend, dat die paar modellen jeans die er zijn onmogelijk mooi om al die vrouwenbillen en -benen kunnen passen. En als het qua maat al past, staat het lang niet altijd mooi: onze vormen zorgen ervoor dat we in de ene broek wel een rollade lijken, we in de volgende een wortelfiguur hebben en in weer een andere onze kont zo groot lijkt dat ie in de bios een extra stoeltje nodig zou hebben. Ook een bouwvakkersspleet kan meer regel dan uitzondering zijn (lang leve de heupbroek) of je hebt een gapend gat aan de achterkant, omdat je vroeger -toen je nog turnde en onbegrijpelijk flexibel was- een holle rug hebt opgelopen.
Levis denkt de oplossing te hebben gevonden voor dit probleem: de Curve ID. Zo ongeveer alle modellen spijkerbroeken van het merk zijn de deur gewezen en moesten plaatsmaken voor een nieuw concept. 60.000 vrouwen wereldwijd werden onderworpen aan een bodyscan, waarvan de gegevens werden geanalyseerd. Daaruit ontstonden drie lichaamstypen, die voor 80 procent van de vrouwelijke bevolking staan:
Slight Curve Dit model heeft een smalle pasvorm op de dijen en vormt de billen, waardoor je vormen worden versterkt.
Demi Curve Dit model is geschikt voor vrouwen met een recht figuur. Hij creëert namelijk een taille, waardoor je lichaam meer proportie krijgt.
Bold Curve Bedoeld voor vrouwen met ronde vormen en een smalle taille. De pasvorm zorgt ervoor dat de broek niet gaapt aan de achterkant en niet trekt op de heupen.
Voor Vrouwonline mocht ik dit systeem aan een test onderwerpen. Zou de Curve ID ook voor mij een uitkomst zijn?
Een alleraardigste verkoper in de Levis Store in Den Haag mat mijn taille en heupen. Natuurlijk was ik een Bold. Ik had niet anders verwacht: ik heb heupen, billen en benen. Curvier dan curvy dus. Maar dat zegt niet dat je dik bent hoor, verzekerde hij me. Het gaat alleen om de vorm van je lichaam. Of ie die opmerking nou had geleerd tijdens zijn verkooptraining of dat ie het echt meende, daar zal ik wel nooit achter komen.
Vervolgens kon ik in ieder geval kiezen tussen een skinny model (smalle pijpen), een straight (rechte pijpen) of een bootcut (wijde pijpen). Ik koos voor het eerste en een mooi donker, licht stretchy, exemplaar werd over de deur van mijn pashokje geslagen.
Het model zat als gegoten. Hij sloot mooi aan over mijn curvy billen en dat gapende gat door mijn holle rug was nergens te bekennen. Ik moest er wel aan wennen dat de broek wat hoog is, ik ben toch die heupbroek gewend, maar na een rondje te hebben gelopen door de winkel zat ie heel prettig. Bovendien heb ik eigenlijk altijd lange shirtjes aan, dus dan zie je die hoge taille niet.
Ik kon mijn geluk niet op toen bleek dat ik de broek als kadootje mee naar huis kreeg. Wat heb ik toch een vervelende baan! ;)