Dé reden dat moet je slapen in een donkere kamer voor een goede nachtrust

De wereld is verdeeld in twee kampen: zij die gemakkelijk in slaap vallen, en zij die daar de grootste moeite mee hebben...
doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_below_image_article');
Dé reden dat moet je slapen in een donkere kamer voor een goede nachtrust

De wereld is verdeeld in twee kampen: zij die gemakkelijk in slaap vallen, en zij die daar de grootste moeite mee hebben. Hoor je bij de laatste groep, dan wil je dit zeker even lezen, want soms kan een kleine verandering in je leef- of slaapgewoontes grote gevolgen hebben. Probeer deze tip eens uit en wellicht helpt het jou ook je nachtrust te verbeteren!

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_top_article');

Melatonine

Als we het hebben over slaapgewoontes zijn er twee dingen waar je rekening mee moet houden. Deze twee dingen zijn de stoffen Cortisol en Melatonine. Simpel gezegd: Cortisol houdt ons wakker en Melatonine maakt ons slaperig. Het moment dat het licht wordt, wordt de stof Cortisol afgegeven. Dit blijft zo zolang het licht blijft. Melatonine doet juist het tegenovergestelde. Vanaf het moment dat het donker wordt, neemt de aanmaak van Melatonine toe.

Je ogen spelen bij de aanmaak van deze stoffen een belangrijke rol, stelt slaapexpert Paul Kelley. Zodra de zon ondergaat en het buiten donker begint te worden, laat je lichaam de Melatonine vrij in je lichaam. Je lichaam bereidt zich vervolgens weer voor op de nachtrust. Als je slaapkamer dus niet donker genoeg is, krijgen je hersenen geen sein dat ze Melatonine moeten aanmaken. Snap je? Probeer, voordat je naar bed gaat, dus alle lichten uit te doen en je slaapt de hele nacht als een roos.

Bron: Slaapnodig.nl, Daily MailLees ook: De meest gezonde slaappositie

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_bottom_article');