Het afval ‘geheim’ wat niemand je ooit verteld heeft

Probeer jij altijd goed op je eten te letten en breng je regelmatig een bezoekje aan de sportschool, maar willen die kil...

Lees ook

Probeer jij altijd goed op je eten te letten en breng je regelmatig een bezoekje aan de sportschool, maar willen die kilo’s er maar niet afvliegen? Volgens een paar onderzoekers van de University of California kan dat komen doordat je het helemaal verkeerd aanpakt. Zij deden namelijk onderzoek naar de reden achter overgewicht en ontdekten een boosdoener. En het is er eentje die veel mensen niet linken aan afvallen.

Brain work-out

Volgens de onderzoekers werken dingen als diĆ«ten en sporten goed op de korte-termijn als het gaat om afvallen, maar komen de kilo’s bij veel mensen na een tijdje toch weer terug. Iets wat op de lange termijn juist zou helpen, is het trainen van je brein. Zo is gebleken dat stress een grote rol speelt als het gaat om gewichtstoename.

Volgens de onderzoekers stuurt het emotionele deel van het brein gevoelens als angst en honger aan. Wanneer je veel stress hebt, worden deze delen getriggerd en kan dit leiden tot bijvoorbeeld overeten. Daarnaast komt het stofje cortisol vrij in de hersenen wanneer je gestrest bent, wat invloed heeft op het deel in je hersenen dat een beloning wil. En vaak zijn het dan niet de meest gezonde snacks die je kiest. Dit komt vooral doordat vetter of zoeter eten of juist heel veel eten beschouwd wordt als beloning en dingen als groente of fruit niet.

De oplossing

Dus als je wilt afvallen is het erg belangrijk om stressvolle situaties uit de weg te gaan en jezelf genoeg rust te gunnen. Neem een warm bad, ga wat eerder naar bed en bedenk vooral waar de stress vandaan komt. Enne, een onverwachte oplossing: ga sporten! Door lichaamsbeweging maken je hersenen namelijk endorfine aan. Dit is een gelukshormoon, waardoor je je minder gestrest zult voelen.

Lees ook: De beste work-out en afvaltruc per buiktype

via GIPHY

Bron: Iflscience, Leontien, Beeld: Istock, Giphy

Laatste nieuws

Zie ook