Het eetdagboek van foodie Tessa Zeilstra

Samen met zus Iris runt Tessa Zeilstra (24) de healthy winkel annex lunchroom Pluk Amsterdam. Wat eet en drinkt ze nu ze...

Lees ook

Samen met zus Iris runt Tessa Zeilstra (24) de healthy winkel annex lunchroom Pluk Amsterdam. Wat eet en drinkt ze nu ze zwanger is?

MAANDAG
Ik ontbijt met Griekse yoghurt met granola, walnoten en honing en een kiwi. ’s Middags lunch ik op kantoor: bruin broodje met pittige hummus en cherrytomaatjes, en tomatensoep. Tussendoor water en een appel. Begin van de avond naar de sportschool, daarvoor eet ik nog snel een banaan. ’s Avonds gegrilde kip, courgette, paprika en aardappeltjes uit de oven. Later op de avond nog een ijskoud blikje cola light. Cola light dronk ik voor mijn zwangerschap elke dag, nu probeer ik het te reduceren tot één keer per week.

DINSDAG
Ik begin met twee volkoren beschuitjes met vijgenjam, later op de ochtend een Pluk-smoothie met bosbessen, peer, sinaasappel en yoghurt. ’s Middags heb ik een interieurmeeting voor het nieuwe seizoen in Pluk. Ik lunch met mijn favoriete Pluk-broodje: gegrilde groente met crème van cashewnoten. Tussendoor veel water en een appel. ’s Avonds maak ik een salade: rucola, quinoa, avocado, tomaat, paprika en gegrilde kip. Later op de avond loop ik met m’n vriend nog een rondje door de stad en delen we een McFlurry M&M’s.

WOENSDAG
Ik begin met een glas melk en een snee volkorenbrood met pure hagelslag. We hebben wat te vieren met het kantoorteam en gaan lunchen bij Ree7. Ik bestel een clubsandwich met frietjes en een homemade ice tea. ’s Avonds zit ik eigenlijk nog vol van de lunch, ik eet verse courgettesoep met zaden.

DONDERDAG
Mijn vriend maakt ontbijt: een shake van kwark, bosbes, framboos, banaan, aardbei, sinaasappel en een schep eiwitten. Lunch met een bruin broodje avocado en cherrytomaatjes, en eentje met hummus. Tussendoor
een appel, veel water en een ijskoffie met hazelnootsiroop van Pluk. ’s Avonds eet ik bij een vriendin. Ze maakt de heerlijkste courgettepasta met verse pesto, cherrytomaten en pijnboompitten. We delen een Pluk Summer-chocoladereep met kokos, mango, passievrucht.

VRIJDAG
Ik ontbijt snel met twee volkoren beschuitjes met vijgenjam. Vandaag samen met mijn marketingcollega veel afspraken gepland, als lunch halen we een acai bowl bij Pluk. Tussendoor een appel en water. Date night! We gaan naar mijn lievelingsrestaurant: De Luwte. In niet zwangere toestand zou ik een tomahawk-steak medium rare bestellen met een glas wijn. Vandaag ga ik voor de bietjes-sinaassappelsoep en gebakken kabeljauw met pompoen-gembercrème en een virgin mojito toe.

ZATERDAG
’s Ochtends heb ik met vriendinnen afgesproken in de spa. Ik ontbijt met bananenpannenkoeken met vers fruit en de ‘perfect skin’ juice, met appel, biet, wortel, limoen en gember. Na een heerlijke ochtend relaxen, lunchen we op het terras met sliptong en een groene salade. ’s Avonds eet ik kip, broccoli, champignons en zilvervliesrijst met zure komkommer.

ZONDAG
Na lekker te hebben uitgeslapen, neem ik Griekse yoghurt met granola, walnoten en honing. Vervolgens naar de sportschool. Tegen drie uur een restje van gisteravond: kip, broccoli, champignons en zilvervliesrijst. Eind van de middag vertrek ik met mijn broertje en vriend richting Schiphol. We vliegen naar de rest van de familie in Spanje voor een weekje quality time. In het vliegtuig bestel ik een cola light en een stroopwafel.

Hoe gezond eet zij?

Judith Rolf (peervoeding.nl): “Goede keuzes maken draagt bij aan een prettige zwangerschap en geeft de juiste basis voor je kind. Goed dat je zo gevarieerd eet. Ik mis vette vis. Denk aan verse biologische wilde zalm, sardientjes, makreel en haring. Gebruik daarnaast dagelijks minimaal één eetlepel koudgeperste olie, zoals olijfolie extra vièrge. Verstandig dat je het gebruik van cola geminderd hebt. Mocht je graag cola blijven drinken, neem dan de stevia-variant. Nu je zwanger bent, gaat je bloedsuikerspiegel vaak meer schommelen. Door zoet (rijk aan koolhydraten) te combineren met iets hartigs (eiwitten en iets van het juiste vet) creëer je balans. Bijvoorbeeld een appel met een handje noten.”

Tessa: “Dank voor je feedback. Ik ben geen viseter, ‘s ochtends slik ik een omega 3-supplement ter compensatie, maar het zou natuurlijk beter zijn als ik gewoon vis zou eten. Ik hou inderdaad echt van zoet. De ongebrande noten ga ik zeker nemen, makkelijk om mee te nemen en tussendoor te eten.”

Laatste nieuws

Zie ook