De pashokjes in de winkels beïnvloeden je koopgedrag

Een middagje heerlijk onbezorgd shoppen, dat zullen maar weinig vrouwen afslaan. Met het idee om je garderobe eens een f...

Lees ook

Een middagje heerlijk onbezorgd shoppen, dat zullen maar weinig vrouwen afslaan. Met het idee om je garderobe eens een flinke boost te geven, vertrek je in een bloedgang naar de winkelstraten. Maar helaas is er altijd één ding die je middagje shoppen enorm teleurstellend maakt: paskamers. Inna van de Franse website Très Populaire ging voor je op onderzoek uit.

Lichtinval

Waar je bij de ene winkel maar een paar minuten hoeft te wachten op een vrije paskamer, kan het bij de andere winkel soms minstens een kwartier duren voor je eindelijk een pashokje hebt bemachtigd. En hoewel sommige pashokjes eruitzien alsof ze jaren niet zien schoongemaakt, kan het je op zo’n moment eigenlijk vrij weinig schelen. Maar dat is nog niet eens het ergste, want wist jij al dat de lichtinval in paskamers niet goed is voor je portemonnee.

Spiegelbeeld

Het blijkt dus dat de lichtinval bij paskamers ons koopgedrag mogelijk beïnvloed. Zo werd het mere-exposure-effect al jaren geleden door ene Robert Zajonc bedacht. Volgens hem reageren we beter op beelden die we gewend zijn, omdat we onszelf vaker in de spiegel zien dan op een foto. Het spiegelbeeld beschouwen we dan ook als de perfecte reflectie van onszelf, waardoor we soms geneigd zijn een item sneller te kopen.

Uiteraard zijn we niet alleen maar positief in de paskamer, want in sommige winkels word je echt niet vrolijk van de lampen. Benieuwd hoe Inna de lichtinval in de paskamers ervoer? Klik dan *HIER* voor haar mirrorselfies die ze in verschillende populaire winkels maakte.

Lees ook: De meest vieze dingen die winkelmedewerkers in de kleedkamer vinden

Bron: Balinnn’ Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook