Onthuld: Dit is hoeveel porties groenten en fruit je echt moet eten

Twee stuks fruit en minimaal 250 gram groente per dag. Oftewel: zo'n vijf porties. Dat is wat je meestal hoort als het g...

Lees ook

Twee stuks fruit en minimaal 250 gram groente per dag. Oftewel: zo’n vijf porties. Dat is wat je meestal hoort als het gaat om gezond eten. Toch is dat nóg steeds niet genoeg, stelt een nieuwe studie in het vakblad International Journal of Epidemiology. Volgens het onderzoek moet je die hoeveelheid namelijk verdubbelen!

Tien porties

Je vraagt je misschien al af: wat is precies een portie? No worries, tien porties staan niet direct gelijk aan tien stuks, maar aan 800 gram groenten en fruit. Een portie is volgens de onderzoekers namelijk 80 gram. Het verhogen van 5 naar 10 porties zou veel voordelen met zich meebrengen als het gaat om je gezondheid. “De onderzoeksresultaten tonen aan dat vijf porties groenten en fruit eten goed is, maar dat tien porties per dag nog beter is”, legt Dagfinn Aune, die het onderzoek leidde, uit.

Goed voor de gezondheid

Tien porties verminderen het risico op hartziekte met 24 procent, op kanker met 13 procent en op vroegtijdig overlijden met 31 procent. De onderzoekers schatten dat als iedereen op aarde dagelijks tien porties fruit en groenten zou eten, er wereldwijd 7,8 miljoen vroegtijdige overlijdens vermeden zouden worden.

Niet allemaal hetzelfde

Wat men volgens de onderzoekers echter niet moet vergeten, is dat niet alle groenten en fruit gelijk zijn. Appels, peren, citrusvruchten, groene bladgroenten en koolsoorten zouden het best beschermen tegen hart- en vaatziekten, beroerte en vroegtijdig overlijden. Het risico op kanker zou beperkt worden door veel groene, gele en oranje groenten en koolsoorten te eten.

Voedingsstoffen

“Het is bewezen dat fruit en groenten het cholesterolniveau en de bloeddruk doen dalen en onze bloedvaten en immuunsysteem versterken”, aldus Dagfinn. “Dat kan te maken hebben met hun complexe keten aan voedingsstoffen. Zo bevatten ze bijvoorbeeld veel antioxidanten, die DNA-schade beperken en zo het risico op kanker beperken.”

Vitaminesupplementen

Een porties vervangen door vitaminesupplementen? Dat heeft volgens de onderzoekers helemaal geen nut. “Het is het totaalpakket van heilzame voedingsstoffen in groenten en fruit dat goed is voor de gezondheid. Antioxidanten in pillenvorm of vitaminesupplementen verminderen het risico op ziektes niet, zo heeft onderzoek aangetoond.”

Lees ook: Dit is wat je volgens doktoren nooit moet eten

Bron: Daily Mail, Beeld: Istock

Laatste nieuws

Zie ook