Het eetdagboek van singer-songwriter Karsu Dönmez

Karsu Dönmez (26) is singer-songwriter. Ze tourt momenteel met haar programma Play My Strings langs theaters.LENGT...

Lees ook

Karsu Dönmez (26) is singer-songwriter. Ze tourt momenteel met haar programma Play My Strings langs theaters.

LENGTE:
1,65 M
GEWICHT:
60 KG
MAAT: M

MAANDAG
Ik ontbijt met een cracker met vijf plakken kalkoenfilet. Voordat ik ga sporten, eet ik groente-kippensoep. Daarna krijg ik van mijn personal trainer een avocado-spinazie-eiwitshake om m’n spieren te laten ‘herstellen’. Daarna werk ik aan bladmuziek en verwarm ik weer wat soep. Aan het einde van de middag heb ik zangles. Ik krijg een kop thee en na afloop fiets ik naar mijn ouders om zalm met groenten en salade te eten. Thuis drink ik nog een kop thee.

DINSDAG
Ik word pas om twee uur wakker. Megalaat. Ik eet een cracker met tonijnsalade, maïs en een gekookt eitje. Later op de dag verwarm ik het laatste beetje soep. Ik maak ’s avonds ‘kavrulmus et’: lamsvlees met Turkse rozemarijn. Daarnaast een stukje Turks brood en veel salade, zónder ui. Ik heb namelijk een vergadering waar ik een beetje zenuwachtig voor ben. Het gaat goed, maar omdat ik te weinig gegeten heb, eet ik daarna al het vlees op. En weer salade, nu mét ui. Daarna op de bank een kop thee en een bonbon.

WOENSDAG
Ik begin de dag met een Turks ontbijt. Tomaten, olijven, filodeeg met spinazie, ei met Turkse worst – ‘sucuk’ – en volkoren crackers. Ik lunch met een halve kom noedelsoep. Ik stop ermee als mijn vriend als verrassing ceviche meebrengt, heerlijk. ’s Avonds eten we bij de ouders van mijn vriend, waar óók zalm op het menu staat. Met spruitjes en een salsa van gerookte paprika. Ik eet een paar frietjes. Thuis werk ik met een kop thee tot drie uur ’s nachts door aan bladmuziek.

DONDERDAG
Ik ontbijt met filodeeg met spinazie. Vandaag repeteer ik voor mijn nieuwe voorstellingPlay My Strings. De catering doe ik met mijn moeder. Tijdens de eerste pauze heeft ze een Turks gerecht gemaakt dat bestaat uit ei en groente. Dit eet je met volkorenbrood. Ik werk ook nog twee appels weg. Daarna gaan we door met repeteren. We dineren met ‘manti’: Turkse ravioli met gekruid gehakt, overgoten met knoflookyoghurt en een pittige pepersalsa. De salade met avocado maakt het af. Als toetje neem ik M&M’s en thee.

VRIJDAG
Ik eet snel een cracker met kippenworst. Ik ben te vroeg voor mijn sporttraining, dus doe ik boodschappen en drink ik een rode linzensoep. Na de training drink ik een eiwitshake met aardbeien. Voordat ik naar het Muziekgebouw aan ’t IJ ga, bak ik ’s avonds spinazie met paprika en eet dit met een paar korrels rijst en yoghurt. Als ik weer thuis ben, neem ik thee en stukjes mango.

ZATERDAG
Ik ga met mijn vriend een weekend naar Hamburg. Ik ontbijt met een notenbroodje met rosbief, truffelmayonaise en rucola. In Hamburg deel ik een broodje döner met mijn vriend. Op de markt nemen we nog een bakje champignons met ui. ’s Avonds bestel ik in een Aziatisch restaurant een groentesalade met biefreepjes. We delen een bord met sushi. Ik drink er mango lassi bij (yoghurtdrank, red.). Er zit lactose in, waar ik achteraf intolerant voor blijk te zijn. Met buik- en rugpijn verlaat ik het restaurant.

ZONDAG
Om zeven uur gaan we naar de Fischmarkt. Daarna ontbijten we met een broodje tonijn. Dan gaan we de markt op. Ik scoor vier aardbeien met pure chocola. ’s Avonds bestel ik in een hippe hamburgertent een burger met truffelmayo en een salade en pik ik een paar rozemarijnfrietjes van mijn vriend. ’s Avonds op de bank weer thee. Daarnaast drink ik elke dag veel water.

Hoe gezond eet zij?

Voedingsdeskundige Ralph Moorman:
“In het eetpatroon van Karsu zit dagelijks veel groente. Die twee ons per dag wordt ruimschoots gehaald, denk ik. Wat ik minder zie, zijn koolhydraatbronnen zoals zilvervliesrijst en aardappel. Karsu lijkt een laag koolhydraatvoedingspatroon te volgen. Daar zit ook een ondergrens aan. Als je alleen maar groente met vlees, kip of vis eet, kan een maaltijd te karig zijn, waardoor je wellicht op andere momenten gaat snaaien. Je zou iets meer vezelrijke koolhydraatbronnen kunnen toevoegen, die lange tijd verzadigen. Karsu weet nu dat ze intolerant is voor melksuikerlactose. Dat is flink opletten, want je vindt dit in de meeste zuivelproducten. Al met al een prima week.”

Reactie Karsu: “Ik zorg ervoor dat ik jodium, dat in brood zit, via andere producten binnenkrijg: crackers, avocado en zeewier. Sinds ik minder koolhydraten eet, heb ik minder last van een schommelende bloedsuikerspiegel en voel ik me fitter dan ooit.”

Laatste nieuws

Zie ook