Het eetdagboek van actrice en regisseuse Sanne Vogel

Actrice en regisseuse Sanne Vogel (32) is dol op koken. Ze schittert in kookblog Birdy’s Kitchen en in de bioscoop lm Tu...

Lees ook

Actrice en regisseuse Sanne Vogel (32) is dol op koken. Ze schittert in kookblog Birdy’s Kitchen en in de bioscoop lm Tuintje in mijn hart.

LENGTE: 1,65 M
GEWICHT: 68 KG
MAAT:
38

MAANDAG
Ik ontbijt stevig met pap van haver, gedroogd fruit, rijst-kokosmelk, dadels en gepofte boekweit. Na de sportsessie met mijn personal trainer neem ik een eiwitshake met açai, kokoswater en ananas. ’s Middags neem ik een salade van linzen, gestoomde venkel, geroosterde knolselderij, Parmezaanse kaas en kleine pompoenburgers. Tussendoor een hand doppinda’s en een mandarijn. Ik kom laat thuis en mijn lief Melchior heeft gekookt: speltspaghetti met albacore-tonijn, pesto, pijnboompitjes en cherrytomaatjes. Ik drink elke dag anderhalve tot twee liter water of thee.

DINSDAG
Hetzelfde ontbijt als gisteren. Daarna haal ik een fles sap: wortel, sinaasappel, venkel, avocado, spinazie, açai, citroen en chlorella. Als lunch bloemkoolfalafel, volkoren couscous, gestoofde rodekool, geroosterde spruitjes, tomaat, hummus van zoete aardappel en noten. Ik kan het niet laten om zes honingdropjes te snoepen. ’s Avonds uit eten. We delen groenten in een rijstrol, daarna een veganistische caesar salad.

WOENSDAG
Er staat een fotoshoot in mijn huis op de planning. Ik eet snel een rijstwafel. Later nog drie wafels, scrambled eggs met zachte geitenkaas en Indiase kruiden. Om twee uur een personal training, daarna een eiwitshake. ’s Middags ben ik druk met m’n online kookprogramma Birdy’s Kitchen en heb ik zin om een nieuw gerecht te bedenken: een mini-pompoen met paprika, knoflook, geitenkaas en rode ui. En een salade van gewokte palmkool, haverbietenballetjes en artisjok.

DONDERDAG
Ik ontbijt met een smoothie van avocado, banaan, spinazie, broccoli en rijst-kokosmelk. Dan een koekje bij de koffie. Tijdens de lunch bestel ik een salade van aubergine, pompoen, geitenkaas, pijnboompitten en granaatappelpitjes. ’s Middags een zakje popcorn en een mandarijn. ’s Avonds rook ik biologische kipfilet in mijn rookoven. Daarbij maak ik gestoomde romanesco met een vegan basilicumsaus.

VRIJDAG
Ik kan niet tegen tarwe, dus neem twee spelt-roggeboterhammen als ontbijt en in ghee gebakken biologische eieren. Mijn lunch is een salade met pompoenburgers. Tussendoor eet ik glutenvrije vegan bananencake. ’s Avonds halen Melchior en ik Surinaams: noedels, gewokte spruitjes, spinazie, tahoe, tempé en een eitje. Allemaal in heerlijke (vette) Surinaamse sauzen.

ZATERDAG
Ik ontbijt met magere yoghurt met speltcruesli en rood fruit. Daarna een rozemarijnfocaccia op de Noordermarkt. We lunchen thuis met twee sneetjes spelt-chia-brood waar ik mung-bonenhummus bij maak. Tussendoor een appel en zongedroogde mango. ’s Avonds zuurkoolstamppot met vegetarische jus en vegetarische spekjes.

ZONDAG
Ik brunch laat met twee spelt-chiaboterhammen met mungbonenhummus, avocado en een gekookt ei. Met mijn vader eet ik een minigebakje van Petit Gâteau. Daarna gaan we naar A’DAM&Co., drinken we een wit wijntje en eten we hummus met groente, een klein garnalenkroketje en olijven. Daarna gaan we uitgebreid eten bij Lotti’s in hotel The Hoxton. Ik neem vooraf de pompoensoep en als hoofdgerecht witvis met groenten, wat truffelfriet en toe een broodpudding. Daarbij drink ik twee glazen witte wijn.

Hoe gezond eet zij?

Gezondheidscoach Ralph Moorman:
“Wat een fantastisch voedingspatroon heeft Sanne, een genot om te lezen. De variatie is enorm, veel van de voeding heeft een lage bewerkingsgraad en bevat daardoor meer dan genoeg voedingsstoffen. Sanne zegt dat ze last krijgt van haar darmen als ze tarwe eet, maar niet als ze dit vervangt door spelt. Tarwe en spelt bevatten beide gluten, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Wat wel kan, is dat ze gevoelig is voor fructanen: koolhydraten die veel in tarwe zitten, maar weinig in spelt.”

Reactie Sanne: “Bedankt voor het compliment! Ik heb inderdaad geen glutenallergie. Ik kan tegen zuurdesembrood en ook tegen kamut en zuurdesemspelt. Het gaat erom hoeveel tijd het brood heeft gekregen om te gisten en wat er naast meel, water en zout in zit. Zuurdesembrood heeft een lange gistingstijd. Dat brood kan ik zonder problemen eten, ook als het geen spelt is.”

Laatste nieuws

Zie ook