Jij in Gucci, je kind in Gucci. Overdreven? De modehuizen vinden van niet, zij omarmen de mini-me dressing trend.
Big business
Van Balenciaga tot Vetements, elk zichzelf respecterend modehuis stampt in rap tempo een kinderlijn uit de grond. Tot zover niets nieuws, Baby Dior zag immers al het daglicht in 1967. Het grote verschil zit hem in de ontwerpen. Waren die voorheen tijdloos en klassiek als het om kindermaatjes ging, nu draait het er vooral om dat je je kleine spruit in een kopie van de volwassen runway look kunt hullen. Zo komt Chlóe dit seizoen met een fluwelen bomberjas vol paardenborduursels en suède enkellaarsjes die matchen met de volwassen exemplaren. Je kind kleden naar volwassen voorbeeld is big business. De drijvende kracht achter deze beweging? Millennial ouders en hun liefde voor social media.
De likes
Moschino’s creative director Jeremy Scott legt uit: “Jonge ouders zijn gek op social media. Ze posten en scrollen zich suf. Celebs en influencers laten er hun leven zien en ja, daar horen ook hun kinderen bij. Daarbij wensen ze geen offers te hoeven maken op het vlak van esthetiek. Zij als ouders stijlvol gekleed? Dan het kroost ook. Alsof hun kinderen een verlengstuk zijn van hun eigen, coole zelf.” Kim Kardashian en dochter North West in identieke zilverkleurige Vetementsjurkjes, Beyoncé en Blue Ivy in matching Gucci… De likes op hun foto’s stroomden binnen. Alles in miniformaat laat onze harten sneller kloppen en onze creditcards gloeien. Euromonitor registreerde afgelopen jaar een groei van acht procent in de Amerikaanse verkoop van high-end kinderlijnen. Givenchy Kids dropt deze lente weer 130 nieuwe key items in moeder- en kindermaten en modehuis Burberry harkte in 2018 omgerekend 178 miljoen euro binnen met de kidslijn.
Naveltops
Tegenstanders van het mini-me fenomeen zijn er ook. Infantiel gedrag zou op de loer liggen voor moeders die, net als hun kinderen, ineens in crop tops gekleed gaan. Omgekeerd is het ook niet smaakvol om je kind veel te volwassen te kleden. Er is een dunne lijn tussen stijlvol en schaamteloos, maar Elizabeth von der Goltz, inkoper voor Net-a-Porter, knijpt in haar handjes. “De trend begon met een capsulecollectie hier en daar, die vooral goed liep bij onze klanten uit Rusland en het Midden-Oosten. Maar de doelgroep is verbreed en kinderlijnen zijn here to stay. Jonge moeders willen hun kids maar wat graag laten kennismaken met het DNA van hun favo merken. Kinderen groeien hard, er is een constante vraag naar nieuwe items. Bovendien zijn de kinderen van nu de consumenten van de toekomst.”
Tekst: Nicole Gabriëls Beeld: Instagram