Dit merk laat trots okselhaar in campagne zien

''Deze campagne zal helpen lichaamshaar te normaliseren en de manier te veranderen waarop vrouwen in massamedia worden neergezet.”

Er is geen oksel- of beenhaar te bekennen in advertenties voor scheermiddelen. Tot nu dan, dankzij vrouwenscheermerk Billie.

Campagne

Voor het eerst in 100 jaar wordt er in een reclame voor een scheermerk ook daadwerkelijk vrouwenhaar getoond. Eh, huh? Inderdaad, het valt je vast op: in alle advertenties halen vrouwen het scheermesje over een nagenoeg glad been. Maar het Amerikaanse vrouwenscheermerk Billie doet het nu anders. In hun campagne Project Body Hair tonen ze oksel- en beenhaar, met de duidelijke boodschap: iedereen heeft het, ook al doet de wereld alsof het niet bestaat. Modellen föhnen in de video zelfs hun okselhaar, of tonen hun unibrow of teenhaar alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Wat het ook ís natuurlijk, alleen niet in de reclamewereld.

Zie ook: Famke Louise pronkt met okselhaar op cover

Boodschap

“We vonden het een achterhaalde manier van vrouwenvertegenwoording”, laat Billie’s Georgina Gooley weten. “Deze campagne zal helpen lichaamshaar te normaliseren en de manier te veranderen waarop vrouwen in massamedia worden neergezet.” De door fotograaf Ashley Armitage gemaakte foto’s voor de campagne worden aan een beeldbank gedoneerd, zodat ook anderen ze kunnen gebruiken. De laatste tijd is er meer te doen over het al dan niet scheren van lichaamsbeharing bij vrouwen.

Eigen keuze

Remember de cover van LINDA.meiden, waar Famke Louise haar okselhaar showde? De reacties gingen van ‘gatverdamme, met je shag!’ tot ‘respect!’ Actrice Bella Thorne liet op de rode loper tijdens de première van de film I See You ook zien dat ze het scheren al een tijdje had gelaten. Madonna en Miley Cyrus toonden hun haar fier met een selfie op Instagram. Natuurlijk hoopt het merk met de campagne ook scheermesjes te verkopen, de schoorsteen moet immers roken, maar tegelijkertijd wordt in de video gezegd dat scheren een keuze is. Het hoéft niet. Dat is natuurlijk de belangrijkste boodschap van deze tijd: we zijn baas over eigen haar.

Tekst Sigrid Stamkot Beeld Billie

Laatste nieuws