De oppositie: ‘Online shoppen is als fastfood eten’

'Retail therapy werkt een stuk beter in real life.'

Wiepke is eigenaar van een kledingwinkel en vindt het jammer dat online shoppen het steeds meer van het ‘gewone’ winkelen overneemt. "Retail therapy werkt een stuk beter in real life."

Shoppen met vriendinnen

"Allereerst vind ik het vooral jammer dat winkelen tegenwoordig geen sociale beleving meer is. Vroeger was het echt een uitje: lekker shoppen met je vriendinnen. Nu zit je in je eentje achter je laptop wat te bestellen, nogal lonely. Er zit op die manier geen vleugje romantiek meer in winkelen. Denk maar eens terug aan vroeger, toen je echt nog een middagje lekker ging shoppen met je moeder, vriend of vriendinnen. Een dagje weg naar een andere stad. Tussen de middag ergens lekker lunchen, of koffiedrinken met een gebakje erbij. Het was een belevenis. Je had interactie met de verkoopster, vroeg aan je vriend of vriendinnen of iets leuk stond of niet. Dat was ten eerste gezellig, en ten tweede kreeg je – als het goed is – ook nog eens goed advies van de verkoopster. Over of je wel de juiste maat had, of iets je wel of niet stond, en zo niet, wat je dan beter aan zou kunnen trekken. En geloof me, er zijn heel veel mensen die totáál niet weten wat ze aan moeten, ze hebben geen clue hoe ze zich moeten kleden. Zonder advies kopen ze maar wat, en lopen ze soms gewoon voor aap, omdat ze van niemand feedback of stylingsuggesties krijgen."

Instant satisfaction

"Maar toch liggen we steeds vaker ’s avonds laat eenzaam in bed naar een scherm te staren om te kijken of er nog een jurkje te scoren is. Niet omdat het gezellig is, of omdat we denken écht iets te geks te kunnen vinden, maar omdat we ons vervelen. Online shoppen is bijna een soort fastfoodbusiness geworden. Een McDrive versus restaurants. Er is geen personeel nodig, het is goedkoper, sneller. Maar daardoor ook leger. Onpersoonlijk. En, wat heel erg jammer is, is dat er veel leuke boetiekwinkels verdwijnen, omdat ze het afleggen tegen de virtuele varianten. De boetiekwinkels ruimen het veld, terwijl daar alleen maar vestigingen van grote ketens voor in de plaats komen. Hoe saai is het als we alleen nog maar dezelfde winkels zien? Het is natuurlijk helemaal niet erg, en lekker makkelijk om af en toe online kleding te bestellen. Ik snap ook dat het fijn is om in je eigen tijd, in je eigen omgeving, al chillend op de bank iets te kunnen kiezen. Maar ik vind dat je je key items, zoals een goede winterjas, lekkere schoenen en een mooie jurk toch gepast moet hebben. En winkels zijn tegenwoordig ook veel langer en in het weekend open; winkeliers doen echt hun best om hun klanten te pleasen. Sommigen delen zelfs drankjes en hapjes uit, of huren af en toe een dj in om er echt een feestje van te maken. Dat is toch veel leuker dan een eind weg te scrollen? En, wat voor mijzelf misschien wel het belangrijkst is: je hebt meteen resultaat. Je weet direct wat je koopt – je ziet en voelt de stof, ziet of de maat goed is en of het kledingstuk je staat. Dus retail therapy werkt ook een stuk beter in real life, want je hebt instant satisfaction. Wanneer je online koopt, moet je eerst überhaupt een dag of een paar dagen wachten voordat je het eindelijk in je handen hebt, en dan is het nog maar afwachten of het naar wens is."

Kledingstijl kopiëren

"Wat ik ook jammer vind, is dat iedereen tegenwoordig steeds meer het modeadvies volgt van influencers en bloggers die vaak niet eens verstand van mode hebben. En negen van de tien keer krijgen die influencers hun kleding gewoon gesponsord, of worden ze ervoor betaald om reclame voor merken te maken. Dus op die manier is het allesbehalve onafhankelijk en origineel. Zo veel mensen nemen klakkeloos de kledingstijl van anderen over, kopiëren elkaar en klaar. Hoe vaak lopen vrouwen niet allemaal in precies hetzelfde ‘boho-chique’ jurkje dat ze via Instagram hebben gekocht en dat vanuit China wordt opgestuurd. Daar moeten ze dan drie weken op wachten en de kwaliteit is om te janken. Moet je ook nog eens oppassen dat je tijdens een romantisch diner niet te dicht bij de kaars gaat zitten… Verder ben ik van mening dat we er – willen we mode levend houden – met zijn allen voor moeten zorgen dat creatieve mensen, zoals jonge ontwerpers en mooie boetiekwinkels, hun bestaansrecht behouden. En een voorbeeld nemen aan mensen die écht verstand en kennis hebben van mode, in plaats van enkel te kijken naar bloggers, influencers en grote commerciële webshops die alleen maar gericht zijn op verkoopcijfers, commercie en massaproductie. Ik volg liever de trends van een jonge creatieve ontwerper dan van iemand die misschien wel al haar likes en volgers heeft gekocht."

Tekst: Yvette Bax Beeld: iStock

Laatste nieuws