Mascha Feoktistova weet als geen ander hoe de Instagram- en YouTube-wereld in elkaar zit. In haar nieuwste boek Je doet het toch wel gratis vertelt ze alle ins en outs over de wereld van Influencer Marketing en komt ook het kopen van volgers en likes aan bod. Wij spraken haar.
Concurrentie
Mascha is al twaalf jaar in the game. Sterker nog: ze was één van Nederlands eerste influencers, toen de term influencer nog niet eens bestond. Inmiddels kunnen we haar een echte powerwoman noemen die haar bereik niet alleen inzet voor het promoten van producten, maar ook om mensen over verschillende onderwerpen aan het denken te zetten. Gewicht, sex, zwanger worden, we noemen maar een paar voorbeelden.
Je zou denken dat het in deze tijd, waar influencers als paddestoelen uit de grond schieten, moeilijk is om je nog te onderscheiden. Mascha heeft daar geen last van. "Iedereen is anders dan anderen, want er is niemand die een exacte kopie van jou is. Dus het onderscheiden is denk ik gewoon hoe je als persoon bent. En ik geloof er heel erg in dat mensen je gaan volgen omdat je bijvoorbeeld dicht bij ze staat, qua karakter of wat ze leuk vinden."
Lees ook: Mascha 'Beautygloss' Feoktistova openhartig over trio's
Fake it till you make it
Ze heeft dan ook niet het gevoel dat ze moet concurreren met ander influencers. "Iedereen is zichzelf, dus er is als je het mij vraagt niet echt concurrentie", aldus Mascha. Tenminste, als het op de eerlijke manier gaat. Want volgers en likes kopen is tegenwoordig nog makkelijker dan iets in de supermarkt kopen. In Je doet het toch wel gratis geeft ze bedrijven daarom verschillende tips om de echte engagement van influencers te meten.
"Ik zie dat helaas heel veel gebeuren, maar het is tegenwoordig wel meer dan ooit dat je ook echt kunt zien wanneer iemand volgers of likes koopt. Ze hebben dan bijvoorbeeld veel volgers, maar weinig likes. Iedereen heeft daar inmiddels wel een sensor voor. Het verpest een beetje de industrie, maar aan de andere kant zijn mensen hopelijk wel slim genoeg om daar doorheen te kijken", vertelt ze.
Hard werken
Haar tip: blijf jezelf en werk hard. "In principe is iedereen al influencer; voor je omgeving en de mensen om je heen. Maar als je echt volgers wil, dan kan dat ook. Als je maar echt wil. Je moet strategisch te werk gaan en iets vinden wat er nog niet is en dat op jouw eigen manier doen. En daar veel tijd in steken", vertelt ze. Dan kun je namelijk ook zonder het kopen van volgers veel bereiken.
Beeld: BSR