Real life: 'De millennial van vandaag streeft naar autonomie'

Duidelijk.
Real life: 'De millennial van vandaag streeft naar autonomie'

Ja, echt, de millennial is inmiddels allang volwassen. En heeft volgens Jasper Scholten, auteur van Het Millennial Mysterie, de afgelopen jaren veel geleerd. Wat precies? Grazia zet het voor je op een rijtje, doe er je voordeel mee!

Generatie

Bij het woord ‘millennial’ denken we aan de naarstig zoekende generatie van jonge twintigers, maar veel millennials (geboren tussen 1980 en 2000) zijn inmiddels de 30 al of bijna gepasseerd. Die millennial is inmiddels wel een keer omgekukeld door een burn-out, minimaliseert vriendschappen à la Marie Kondo en heeft de zin van het leven na een intense stilteretraite wel weer terug-gevonden. De basis voor een weldenkende volwassene is gelegd en de ‘verloren generatie’ heeft zijn rug inmiddels behoorlijk gerecht. Toch?

Lees ook: 5 Carrièrelessen die je van je stagiaire kunt leren

Twijfels en stress

Eerst even tien jaar terugspoelen. De millennial is begin twintig en zet zijn eerste stapjes op de arbeidsmarkt, barstend van de ambitie. Er is flink op gehamerd dat ze alles kunnen worden wat ze willen en vooral moeten doen wat ze leuk vinden. De start van hun carrière is echter net zo teleurstellend als een heel netje onrijpe avocado’s in de supermarkt. Elke dag weer. Een echte ‘volwassen’ baan, als ze die al kregen middenin de crisistijd, valt behoorlijk zwaar. Wat blijkt? Het is helemaal niet elke dag één groot feest. Ze zitten vast, voelen zich niet gehoord en willen méér. Het gevolg is eindeloos job-hoppen. Geen generatie wisselde zo vaak van baan.

Die carrièretwijfel ontstond, omdat millennials veel reflectiever zijn dan andere generaties, legt Jasper Scholten, auteur van het boek Het Millennial Mysterie uit. “85 procent van de millennials twijfelt dagelijks over hun werk en privésituatie. Deze generatie groeide op met het idee dat ze alles kunnen bereiken. Om zich heen zien ze de meest fantastische banen voorbijkomen, die vanwege de krappe arbeidsmarkt nog extra worden mooi worden omschreven. Wat betekent het als jij niet die fantastische baan hebt of iets onder je niveau doet? Dat zorgt logischerwijs voor twijfels, stress en frustratie. En er is helaas maar een iemand naar wie je kunt wijzen: jijzelf.”

Allergische reactie

Na dat decennium trial and error op de arbeidsmarkt, zijn de millennials nu grotendeels uitgetwijfeld. Ze weten wat ze wél (creativiteit!) en wat ze niét willen (hiërarchie!). “De millennial van vandaag streeft naar autonomie”, vertelt Scholten. “Ze willen zelf hun werktijden bepalen en hoeven echt niet altijd fysiek aanwezig te zijn. Die zelfstandigheid zetten ze in als hun kracht. Kijk maar naar de enorme groei in zelfstandig ondernemers en start-ups. Daarnaast willen millennials door de relatie met hun eigen ouders, die veel gelijkwaardiger was dan bij voorgaande generaties, op werkgebied ook een gelijk-waardige relatie. Directieve structuren zijn ze niet gewend en dat botst.” Bedrijven met een top-downmentaliteit? Daar krijgen ze dus een allergische reactie van op het niveau van glutenintolerantie.

De millennial van nu kiest liever voor eigen verantwoordelijkheid. Ook hebben ze de afgelopen jaren meer rust gevonden, omdat ze inmiddels weten dat je ‘altijd nog wat anders kunt gaan doen’. Talitha Muusse (28), millennial en millenial-expert, beaamt dat: “Het is nu oké om meerdere rollen te ontdekken. Je identiteit kan mag per levensfase verschillen, dat geeft rust. Je begint je carrière bijvoorbeeld als accountmanager, dompelt je compleet onder in de commerciële wereld en sluit deal na deal. Maar later wil je misschien toch aan het werk als leerkracht, omdat dit op dat punt in je leven beter bij je past. Zoiets is tegenwoordig heel normaal.”

Tiny Houses

Waren de drijfveren om carrière te maken vroeger vooral geld en status, voor de hedendaagse millennial zijn dat niet langer meer de belangrijkste waarden in zijn of haar leven. Natuurlijk is die dagelijkse pumpkin spice latte heerlijk, maar er is steeds meer bewustzijn wat betreft de impact van al deze kleine aankopen samen. ‘Vroeger’ heerste onder millennials nog het fuck-it-gevoel: ze maakten liever een mooie reis dan dat ze geld op de bank hadden staan. Nu is er een serieuzere blik op de toekomst. Hoewel niet echt een sexy onderwerp, denkt de millenial bijvoorbeeld tegenwoordig goed na over (het gebrek aan) pensioen in de toekomst.

Door al die wisselende banen en eigen ondernemingen moeten ze slimmer omgaan met hun geld om er op hun oude dag nog een beetje warmpjes bij te zitten. “Deze generatie kampt bovendien met hoge woonlasten, zo’n 60 tot 70 procent van hun salaris leveren ze direct weer in”, legt Scholten uit. “Om dan toch een gevoel van vrijheid te houden, gaan ze bewuster om met geld. Creativiteit komt ook hier weer van pas, kijk maar naar de toenemende interesse in alternatieve woonmogelijkheden als tiny houses. Door hun levensstijl aan te passen en de vaste lasten laag te houden, wordt er vaak gekozen voor meer vrijheid nu en meer zekerheid in de toekomst.”

Anti-Insta-fakeness

Werk is belangrijk, maar er is natuurlijk meer in het leven. Volgens Het Grote Millenial Onderzoek (2018) onder 3300 millenials vindt 65 procent persoonlijke ontwikkeling de belangrijkste vorm van ontwikkeling. Op sociaal vlak hebben ze de afgelopen jaren behoorlijk wat stappen gezet. Millenials groeiden op in een sterk veranderende wereld als het gaat om sociale interactie. De bom die internet heet, deed alles ontploffen, waardoor die generatie ijverig MSN’end in contact kwam met de onlinewereld.

De afgelopen tien jaar legden we al vrolijk swipend, delend en taggend de basis van onze sociale kringen. En iets missen was ondenkbaar. Maar de millenial van vandaag prikt steeds meer door deze façade heen. “Er is echt een tegen-beweging gestart; geen fakeness meer. Ik zie dat de millennials steeds meer bezig zijn met hun online identiteit, maar dan op een gezonde en echte manier”, legt Muusse uit. Het is tijd om het echte con-tact weer aan te gaan. Dat echte contact zoeken de millennials van nu ook steeds meer in hun offline-contacten. Zo wordt er als het ware ge-Marie Kondo’t met vriendschappen. Er wordt bewuster omgegaan met wie we bellen of appen, want: offline tijd is kostbaar.

Tekst: Veertje Heemstra | Beeld: iStock

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails', container: 'taboola-below-article-5f2b0f275d172', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });