Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

RUMAG reageert op uitzending Zondag met Lubach

Er ontstaat heel wat ophef.

RUMAG reageert op uitzending Zondag met Lubach

Er is een grote rel ontstaan tussen Zondag met Lubach en RUMAG. Arjen Lubach haalde in de aflevering van gisteravond flink uit naar het merk. RUMAG heeft inmiddels een verklaring gegeven.

Stelen van quotes

Arjen beschuldigde RUMAG van het stelen van quotes. Ze zouden namelijk Engelse quotes naar het Nederlands vertalen en deze op hun accounts plaatsen. Met deze teksten maken ze ook merchandise, en zo verdienen ze hier aan.

"Het meest triest is dat ze met een actie van het Rode Kruis zelf goed geld verdienen", vertelt Arjen in de uitzending. RUMAG verkoopt namelijk shirts in samenwerking met het Rode Kruis en Chantal Janzen met de tekst: Ik geloof in jou en mij. Als je een shirt koopt, gaat hiervan 10 euro naar het Rode Kruis.

Maar dit steekt volgens Lubach anders in elkaar dan we denken. Het shirt zelf kost 15 euro, en je betaalt nog 10 euro extra die naar het Rode Kruis gaat. Wat volgens hem ook opvallend is, is dat je bij normale shirts geen verzendkosten hoeft te betalen, en bij deze shirts lopen de kosten op tot bijna 7 euro.

Lees ook: Voormalig RUMAG-presentatrice Roxeanne Kwant aangerand

Reactie

Als reactie hierop, heeft Arjen ook zijn eigen shirt gemaakt met dezelfde quote, in samenwerking met het Rode Kruis. Arjen vertelt dat alle opbrengst hiervan naar het Rode Kruis gaat. Het Instagramaccount van RUMAG wordt inmiddels massaal ontvolgd.

RUMAG laat weten geschrokken te zijn van de inhoud. "We herkennen ons absoluut niet in wat wordt beweerd. Hij doet hier een poging tot karaktermoord op een publieke zender. We verdienen niets aan deze actie."

Ook wordt gereageerd op de kwestie van de bezorgkosten. "De bezorgkosten bestaan uit 5,64 euro inclusief btw en 1,07 euro voor het verpakkingsmateriaal. Na iedere actie maken wij de balans op en wanneer er na de kosten nog geld over is, maken wij ook dit restant over aan het Rode Kruis. Dit hebben we meerdere keren benoemd. Het uitzetten van de verzendkosten op de reguliere producten was een tijdelijke actie, omdat meerdere webshops dat in deze crisisperiode doen. Als we dit aan hadden laten staan op de coronacollectie, dan hadden we tienduizend keer de verzendkosten uit eigen zak moeten betalen.”

#rumag

Een bericht gedeeld door RUMAG. (@rumag) op

Bron & Beeld: YouTube, Instagram, BSR, AD