Opgepast! Nep Albert Heijn-berichten in omloop!

Er zijn momenteel een WhatsApp- en Facebookberichten in omloop die je oproepen mee te doen aan een winactie waarbij je kans maakt op waardebon van €250 van supermarkten Lidl, Albert Heijn en Delhaize als afzender. 

Opgelet! Er zijn momenteel een WhatsApp- en Facebookberichten in omloop die je oproepen mee te doen aan een winactie waarbij je kans maakt op waardebon van €250 van supermarkten Lidl, Albert Heijn en Delhaize als afzender.

Nepbericht

Toch is het te mooi om waar te zijn; de berichten zijn niet afkomstig van de supermarkten. Het zijn spamberichten van criminelen die op jacht zijn naar persoonlijke gegevens. Lidl waarschuwt op de Facebookpagina voor de nepberichten. Aan RTL Z laat het bedrijf weten dat het 'explosief veel reacties' krijgt van klanten die het bericht ontvangen. Dat bericht is al meer dan 20.000 keer gedeeld.

App

"Hey Lidl geeft waardebonnne van €250 weg. Ik heb de mijne gekregen. Claim er één hier zolang het nog kan. Je mag me later bedanken”, is slechts één voorbeeld van de berichten die in omloop zijn. Als je op de link in het artikel klikt, wordt er een app geïnstalleerd op je telefoon. Het lijkt op een update van een app, maar deze zorgt ervoor dat alle WhatsApp-berichten doorgestuurd worden naar de criminelen, laat cyberveiligheidexpert Eddy Willems van G Data aan VTM weten.

Inloggegevens

Eenmaal op de link geklikt, werd de gebruiker doorverwezen naar een phishing-pagina: een pagina waarin gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens en een wachtwoord. Omdat veel mensen dezelfde inloggevens voor verschillende platformen gebruiken, kunnen criminelen met deze gegevens proberen accounts te hacken, zoals e-mail, Paypal of online shopkanalen, schrijft RTL.

"Dit is niet nieuw, maar wel heel vervelend", laat een woordvoerder van Albert Heijn weten. Op haar website geeft AH tips hoe een nepactie te herkennen is, die lees je HIER.

Bron: RTL, VTM, Beeld: RTL, Facebook, iStock

Laatste nieuws