slogan

Het eetdagboek van Afke Reijenga

Afke Reijenga (48) is een van de bekendste yoga-teachers in Nederland. Ze is dol op groenten en shakes. Wat eet ze nog meer?

LENGTE: 1,76 M
GEWICHT: 62 KG
KLEDINGMAAT: 36/38

MAANDAG
Ik begin ’s ochtends met heet water met versgeperste citroensap, gember, kukurma en een lepel octane-olie. Daarna doe ik mijn eigen yoga practise. Als ik klaar ben neem ik een shake met banaan, aardbeien, kokosnoot, dadels, hennepzaad en cashewnoten. Na het geven van yogalessen in de middag eet ik zelfgemaakte vega sushirolletjes met avocado, wortel, alfalfla, paprika, komkommer, vegan mayo en tahin. Tussendoor een appel en een mandarijn. ’s Avonds maakt mijn vriend courgette-venkelsoep met twee sneetje brood en geitenkaas. Later neem ik een handje witte druiven en pure chocolade.

DINSDAG
Ik start weer met hetzelfde watertje als gisteren. Daarna een mandarijn en een smoothie van kokoswater, twee bananen en een mix van spirulina, chlorella, cacao, kurkuma, gepeld hennepzaad en maca met een theelepel ghee. Tussendoor drink ik een cappuccino met havermelk en een croissantje. Later een smoothie van wortel, biet, appel en gember. Als lunch avocado met peper en zout en olijfolie, wat groentesoep van gisteren met geroosterd speltbrood en boter. Tussendoor een handje rauwe nootjes en een mandarijn. ’s Avonds eet ik een misosoepje met champignons.

WOENSDAG
Ik ontbijt met een smoothie: verse jus met een banaan, cacao, maca en açaí-bessen. Daarna een appel en een handje druiven. Ik drink een cappuc- cino met havermelk en lunch met een weedburger met salade. Ik neem er een juice met gember, sinaasappel, grapefruit, komkommer, citroen en cayenne bij. Later op de dag een salade met tomaten, gemengde bonen, feta en komkommer en een handje rauwe nootjes.

DONDERDAG
Ik begin met water met citroen, kokoswater, een banaan en een mix van cacao, spirulina, chlorella, maca, kurkuma, gepeld hennepzaad en een theelepel ghee. Tussendoor een cappuccino met havermelk, wat rozijntjes en een mandarijn. Mijn lunch bestaat uit speltpasta met groenten. ’s Middags neem
ik nog een cappuccino met havermelk en een bonbon van raw chocolade. Als diner een Indiaase groente-schotel. Later neem ik nog een raw chocolade bonbon.

VRIJDAG
Ontbijt: water met gember en verse jus. Tussendoor een amandelmelk-cappuccino en een chocoladekoekje. Ik lunch met een cold pressed juice en ga later uit eten met vrienden. Ik bestel een Japanse miso bowl met groenten en zwarte rijst. Ook kies ik geroosterde bloemkoolsoep met brood en hummus. Later neem ik nog een paar stukjes chocolade.

ZATERDAG
Mijn ontbijt is weer water met citroen, kukurma en gember en ik neem een morning shake: komkommer met appel en gember en water. Tussendoor een cappuccino met havermelk en een kaneelcroissantje. Ik lunch bij de Cold Pressed Juicery: een raw wholesome pesto wrap. ’s Avonds ga ik uit eten met mijn vriend. Ik kies rice paper rolls met coconut curry en seizoensgroenten. Ik drink er thee bij.

ZONDAG
Het is nieuwe maan en dan vast ik. Dat doe ik altijd op nieuwe en volle maan. Ik drink wel sapjes, waaronder de Master cleanse van de Juice Brothers: alkaline- water, maple syrup, lemon en cayenne en een juice met pineapple, strawberry, rode biet en ginger. En ik drink heel veel gemberthee.

Hoe gezond eet zij?

Judith Rolf, peervoeding.nl: “Blijf zo variëren, leuk om de yoga lifestyle terug te zien in je voeding. De vele sapjes zijn alleen een verstandige keuze als je spijsverteringsvuur hoog is. Goed om te zien dat je regelmatig ook eiwitten en vet verwerkt in de drankjes. Ken je kokosmeel? Een volle eetlepel levert 10 gram vezels. Kokos- vezels hebben als bijkomend voordeel dat ze een reinigende werking voor de darmen heb- ben. Ze zorgen zo voor meer weerstand en vitaliteit. Daar- naast ben ik benieuwd of je wel genoeg B-vitamines binnenkrijgt. Wellicht eens laten testen?”

Afke: “Dank je voor je advies. Ik ga zeker met kokosmeel experimenteren, wat een goede tip. En ja, ik denk dat mijn verbrandingsvuur vrij hoog is, ik yoga meestal drie tot zes uur per dag.”